3 Skäl Varför ALLA Borde Styrketräna

Skriven av Dino Helmefalk

alla bör styrketräna

Eftersom du letat dig hit till Fitnesskolan så är det ganska troligt att du har ett styrketräningsintresse och antagligen även en del erfarenhet inom kroppskulturens underbara värld. Oavsett om du är grön, eller om dina nävar redan bär ordentliga förhårdnader så vänder sig denna artikel till alla som har viljan att sätta sin fot på gymmets golv. Att du redan är medveten om styrketräningens positiva effekter på kroppen råder väldigt lite tvivel om. Vi matas ständigt av träningsglorifierande intryck och fel vore annat. Det är numera en etablerad sanning att du vinner stort på det fysiska planet genom styrketräning. Både internt och externt. Det som belyses i denna artikel är några av de mera filosofiska skälen till varför ALLA bör styrketräna. De små effekter träningen har på det mentala planet och den inverkan som träningen har på din personliga utveckling. Läs vidare och upptäck tre minimirakel som sker genom din styrketräning.

1. Självkänsla

I mångt och mycket är styrketräning en seriös prövning av vår personliga disciplin. Det krävs ju trots allt en stark vilja och drivkraft för att ta sig inom pass efter pass oavsett hur dagsmotivationen ser ut. Alla har vi varit där. Man kommer hem från jobbet, skolan eller vad man har för sig om dagarna. Hela dagen har man sett fram emot det kommande träningspasset. Man har ibland gått så långt att man visualiserat varje övning, kanske varje repetition rent av. Väl innanför dörren följt av en sekund av viljesvaghet och soffan har kopplat sitt förlamande men behagliga grepp om hela kroppen. En del lyckas övervinna denna, viljans dragkamp, men många ger efter och skjuter upp passet med någon halvdassig ursäkt som orsak. Låt dig inte luras av soffan eller andra frestelser, behaget är bara tillfälligt. Det du inte gör idag kommer du behöva göra imorgon. Om någon vet en väg runt detta faktum så står jag först på kö att betala dyrt för att veta hemligheten.

När du däremot behållit fokus och styrkan att genomföra det du ställt in dig på, ryckt dig själv upp och tagit dig igenom träningen så kommer den välbekanta känslan ”- Jag är sjukt grym! Detta ska jag göra om imorgon”.

Så fortsätter det om och om igen, allt medan du ser dina mål närmare inom räckhåll och självkänslan växa i samma stadiga takt. Dels för du uppnår dina mera ytliga mål, som en fräschare och starkare fysik men även för att du växer som person, då DU tar kommandot över din tid, din kropp och ditt liv. Ge soffan långfingret och ta kommandot. Livet är och kommer vara fullt av prövningar och luriga frestelser som lömskt försöker locka dig av banan. Glöm inte en sak, framgång kantras av prövningar och hinder, det är din förmåga att övervinna dessa hinder som skiljer dig från de som varje helg säger den bekanta repliken ”Jag börjar från och med måndag”.

2. Socialt

Gymmet ska absolut inte vara en fritidsgård. De flesta som tränar är tveklöst rörande överens om att de grabbarna som i långa stunder softar i bänkpressen är ett av de mera störande momenten på landets träningsanläggningar. Däremot finns det inget som hindrar oss från att socialisera, knyta kontakter och utbyta erfarenheter då tillfällen ges innan, efter och under träningspasset. Vi lever i en stressig tid då vi försöker pressa in mera ”att-göra” i redan ansträngda scheman. Det sociala kan därför lätt hamna i andra hand men det finns ett smidigt sätt runt detta, för vi ska ju inte behöva kompromissa för mycket när det kommer till de personer som står oss nära. Ta med dig kompisen, pojk- eller flickvännen på träningen och passa åt varandra under övningarna. Var varandras stöttepelare när de sista repsen bränner i armar och ben. Varför inte försöka nå målen tillsammans? Plötsligt blir den tråkiga planeringen och matlådelagandet en gemensam sak där man får tid att träffa sina nära och kära. Även om du lever efter mantrat ”Ensam är stark” så finns det en stor chans att träningen fungerar som en konversationsstartare i andra sammanhang utanför gymmet. Även då har din träning bidragit på det sociala planet.

Gemensamma nämnare är det som håller ihop olika former av relationer. Seriös styrketräning är så pass djupt och så pass brett att resan inom denna världen aldrig hinner helt utforskas och resor är ju i de flesta fallen roligare om man är fler än en. Glöm inte bara att inte störa andra som tränar. Om den du försöker prata med inte tar av sig lurarna fast tydligt ser att du pratar så är det en indikator på att den vill bli lämnad ifred. Likaså om du får svar fast väldigt korta.

De flesta av oss gymmare är dock hur glada som helst för att byta några ord med kända och okända personer under träningen så tveka inte för länge utan ut med dig och socialisera.

Våga lära av andra och andra kommer att lära av dig!

3. Struktur

Människan är en varelse som älskar vanor. Hur mycket man än vill skrika sig hes över att man hatar ramar och lever dagen som den kommer så mår de flesta av oss som bäst med någon form av struktur på livet och på det vi tar oss ann att genomföra. Allt ifrån att nitiskt avsäga sig alla andra aktiviteter i förmån till senaste avsnittet av favoritserien till att planera månadens budget med utgång den 25e, bottnar i detta grundläggande behov av struktur och repetition.

Jag minns en intervju som jag sett med en av de levande legenderna inom bodybuilding, Kai Greene, där han talade om en mörk period i sitt liv. Han berättade hur allt annat i livet rasade omkring honom men gymmet, rutinen och kontrollen över den biten fanns kvar. Nu hoppas vi innerligt att ditt liv inte rasar samman men illustrationen är väldigt talande. Vi mår bra av rutiner och få saker är så rutinberoende som framgång inom styrketräning, oavsett målsättning.

Om du är van vid scheman och tider kring din träning så har du troligen redan upptäckt hur mycket strukturen ger, men om du tillhör den grupp individer som höftar när det kommer till vad man ska träna och/eller stoppa i sig så vill jag utmana dig att testa köra efter ett schema. Både när det gäller träningen och kosten. Troligtvis kommer du märka av hur motivationen och disciplinen ökar bara genom att ha ett schema att luta sig tillbaka på. Särskilt påtagligt blir det när man kan gå tillbaka och följa sin egen utveckling. Om du inte vet hur du ska bära dig åt för att göra en egen planering så finns det säkert någon inbiten individ i din omgivning eller på ditt gym (se punkt 2) som är villig att hjälpa till. Om även detta inte är ett alternativ så är kostnaden för en personlig tränare en god investering i dig själv.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!