Motivation Genom Målsättning – 5 Principer I Vägen Till Framgång

Skriven av Dino Helmefalk

Motivation genom målsättning top

Känslan när man måste städa ett riktigt stökigt utrymme. Hela bostaden till exempel. Man ställer sig mitt i ett rum, ser sig omkring och stressen kommer smygande. Inte den blekaste aning var att börja. Istället slår man sig ner vid datorn och dödar några timmar framför Youtube eller tittandes på vänners matbilder som genomsyrar samtliga sociala medier. När verkligheten kommer ikapp står man fortfarande i sin stökiga bostad. Brist på motivation har infunnit sig och man skjuter upp hela projektet till en annan dag.

Att ta sig an träningen är ibland inte helt olikt denna liknelse du precis läst. Ofta ser man vilsna själar som likt vålnader irrar omkring på landets träningsanläggningar. De lyfter lite här, pressar lite där och knallar bort mot omklädningsrummet efter att ha gjort några slumpmässigt utvalda favoritövningar. Vi kan säkerligen konstatera att dessa personers motivation till varierande grad brister eller kommer att brista, ofta till följd av misslyckande på ett grundläggande plan – målsättning. Det finns dock troligen ett mål med deras ansträngningar, men dessvärre är det så pass generellt, och så pass långsiktigt, att målet ligger utom greppbart räckhåll. En klassiker bland dessa fenomen är nyårslöftets urmoder:

– ”Under nästa år ska jag gå ner i vikt”.

Läs vidare och upptäck en metod till effektiv målsättning och genom det grundmurandet av din motivation.

Målsättning enligt detta sätt att tänka består av fem enkla principer som tillsammans utgör en stabil grund att utgå ifrån när man planerar sina pass, kosthållning, träningssplit o.s.v. Om du känner att du behöver riktning i din träning, kanske känner du att det inte finns en tydlig målbild så är denna metod är något för dig. Principerna som jag talar om här kan med största säkerhet göras fler, själv förhåller jag mig till det hela i fem steg.

Första principen – Visualisering

Var inte personen som går runt i ovisshet utan riktning. Innan du sätter ner foten på gymgolvet så ta en ordentlig funderare över vad du vill uppnå för mål. Detta kan vara hur ambitiöst eller blygsamt som helst, du sätter själv gränsen. För resonemangets skull kan vi ta muskelbygge som exempel och illustrera det hela med ett fiktivt scenario:

Petra bestämmer sig för att bygga muskler och sätter som mål att lägga på sig fem kg kvalitativ massa (muskler). Hon skapar en mental bild över sin kropp och hur den ser ut när målet är uppnått. Hon föreställer sig vad det kommer innebära för henne efter att målet uppnåtts. Petra visualiserar därmed ett väldigt specifikt mål.

Nästa steg blir att bryta ner resan mot målet till milstolpar eller delmål. Se vägen mot målet som en serie etapper, ingen har bestigit Everest i en enda lång vandring. Dessa kan vara hur många eller hur få som helst. De flesta av oss kommer troligen välja en medelväg och milstolpar som är tillräckligt nära för att kunna mätas inom kort men som ändå ligger tillräckligt långt bort för att det ska kräva en del arbete och utmaning för att nå dem.  Även dessa kortare etapper kan brytas ner ytterligare med syftet att ge oss små mentala belöningar i en högre frekvens. Ett exempel kan vara att betrakta varje genomförd träningsvecka, med kost, vila och allt som hör därtill, som en seger. Vi fortsätter illustrationen:

Petra föreställer sig resan mot sina fem kg muskler som de facto tio mindre resor på ett halv kg i taget. Etapper som är betydligt ”lättare” att nå än slutmålet. Dessutom betraktar hon varje månad där hon inte avviker i någon större utsträckning ifrån sin plan som mindre mål.

Petra har därmed visualiserat hela sin resa mot målet i form av etapper som bygger på att ta sig inom utmaningarna en månad i taget med 0,5kg muskler som mål för att sedan repetera processen 10 gånger. Helt enkelt, hon försöker inte svälja hela biffen i en tugga.

Andra principen – Realisering

Min erfarenhet, tillsammans vad som framkommit i diskussion med andra tyder på att de flesta av oss upplever att träning blir roligare och mer psykiskt tillfredställande om träningen är genomtänkt med ett strukturerat schema och om man har en realistisk och tydlig målbild. Realiseringsprincipen handlar alltså egentligen om själva arbetet som bör vara metodiskt och strukturerat. Med andra ord, investera tiden som krävs på gymmet för att uppnå de delmål man satt upp. Prioritera detta över annat i livet som går att välja bort och var ärlig mot dig själv på denna punkt. Detta innebär att komma till insikt att fredagsmys, favoritserien på tv, eller perfekt klippt gräsmatta inte är mänskliga rättigheter. Att göra sina mål till realitet kommer kräva arbete, disciplin och hängivenhet. Håll i minne dock, realisering kan fungera som en stark drivkraft och motivationshöjare ifall bakgrunden är genomtänkt och realistisk. Med andar ord, träningen blir betydligt roligare vilket i sin tur föranleder ökad motivation.

Tredje principen – Resultatmätning

Om du ”gjort rätt” vid första och andra principen så borde du efter ett par få veckor börja kunna se en del resultat. Inom en månad bör någon av dina målsättningar vara uppnådd. Förutsatt att du fungerar som en majoritet av tränande individer så är din motivationsnivå rätt hög just nu. Kanske börjar några konturer titta fram på de ställen av kroppen som hittills varit mestadels släta. Kanske har du ökat vikterna på en del övningar eller rent av klarat dig fram till din första etapp. Anteckna, fotografera och dokumentera under din resa.  Det kommer komma perioder då träningen inte känns rolig, när resultaten känns väldigt avlägsna och när du ifrågasätter varför du överhuvudtaget lägger ner all denna tid och energi på detta. Ett av de starkaste sätt att råda bot på en så djup träningssvacka är att backa bandet, kolla på gamla bilder och anteckningar från en tid då du uppnådde resultat du ville och bilder från en tid då du befann dig på ett ställe som du ville bort från, vad det än må vara. Du kunde då och du kan nu, kanske behöver din målsättning ses över och justeras en aning, kanske är det din träningsrutin som blivit oinspirerande eller kanske behöver du rentav en veckas vila. I vilka fall som helst så är detta något alla stöter på. Var då smart och ha gamla meriter till hands att motivera dig.

Fjärde principen – Repetition

Denna bör vara en självklarhet för alla tränande men man förvånas av hur många som inte inser att konsekvent och återkommande upprepning är ett grundkrav för framgång inom fitness och hälsa. Gång på gång ser man individer som är så pass otåliga och ger upp om ingen avkastning syns på direkten. Håll dig kall och beslutsam, nojja inte så mycket över nuet utan jobba för vad som komma skall. Observera att denna sanning dock har en liten anekdot. Tids nog måste vi alla byta upplägg, övningar, repsantal och så vidare, men detta skifte behöver och ska inte göras slentrianmässigt och utan eftertanke. Efter en tid kanske det rent av är lämplig att ta in en rutinerad och meriterad personlig tränare som kan ge ens träning en extra boost.

Femte principen – Fullbordande

Nå målet och njut av stunden. Många människor idag lever för framtiden. Man arbetar alltid mot att ha det lite bättre längre fram. Det är absolut inget fel med att vara lagom pragmatisk men glöm inte att njuta av de mål som du faktiskt uppnår när du väl når dem. Varje etapp som jag tidigare talade om är en seger, fira den (med måtta). Glöm inte ödmjukheten på vägen men i övrigt glöm allt vad jante heter, du har kommit i mål och du har rätt att vara stolt i stunden. Förmodligen möts du av en del negativitet från din omgivning men det är bara att acceptera att somliga människor är så pass osäkra i sig själva och saknar din drivkraft att nå sina egna mål. I ett sådant läge är det lättare att spy galla omkring sig på alla som lyckas i en desperat förhoppning att höja sig själv lite.

Du är en segrare och du har förtjänat det.

Dino Helmefalk
Instagram: @dinomog

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

En Kommentar Till “Motivation Genom Målsättning – 5 Principer I Vägen Till Framgång”

  1. Anders Gymcoach skriver:

    Sikta mot stjärnorna om du vill nå månen!
    Glöm aldrig vart du vill komma, om du tappar fokus stanna upp fokusera o kör vidare!!!

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!