5 Tips För Att Förbättra Din Teknik

Skriven av Christian L.

förbättra teknik

Cheatcurls må vara prisade av Arnold själv som en avgörande faktor för tillkomsten av hans berömda klubbor och visst, det kan ha sina fördelar att överbelasta ibland för att stressa muskulaturen riktigt ordentligt. Men att hålla rätt teknik är ett av de kritiska momenten i de stora lyften för att hålla sig skadefri och utvecklas bra genom åren på gymmet. Cheatcurls i all ära, men böj för tusan inte ländryggen när du marklyfter din dubbla kroppsvikt. Så här följer 5 enkla punkter för att hjälpa dig fåt till rätt teknik och även förfina den.

1. Sänk vikten markant eller ta bort den helt

Att öva teknik med en tresiffrig vikt liggandes på axlarna är inte att rekommendera.

Förutsatt att lyften du tänker träna teknik i är något av de stora teknikkrävande övningarna som marklyft, knäböj eller något av de olympiska lyften så är det bäst att börja med tom stång. Se dig omkring på ditt gym ifall de har teknikvikter till stången och om de inte har det så skäll lite på receptionisten och be dem inhandla teknikvikter. Teknikvikter är vikter som har lika stor omkrets som en standardmässig 20 kg platta men väger bara nått kilo. Detta är för att få upp stången i normal höjd från golvet men samtidigt kunna köra lätt och öva teknik i övningar där man utgår från en position där stången ligger på marken. Du kan också stapla upp viktplattor till lagom höjd och lägga stången på dem istället.

Lasta inte på vikt förrän du känner att rörelsemönstret sitter och öka då sakta, släng inte på några arbetsvikter direkt.

2. Sakta ner och ”känn efter”

Har du någonsin tagit dig tid i ett lyft och verkligen känt efter hur din kropp rör sig under ett lyft? Vilka muskler som används i vilket skede av lyftet och hur dina kroppsdelar positionerar sig under belastning?

Med tom stång och lugna rörelser lär du dig rätt teknik och kroppskontroll. Lär dig hur rätt rörelsemönster känns. Var inte explosiv förrän du är säker på din teknik.

3. Filma dig själv

Att filma dig själv är nödvändigt. Hela poängen med att öva teknik är meningslös ifall du inte kan se om du faktiskt övar in RÄTT teknik.

Filma när du gör lyftet med tom stång och i lugn takt. Ta sedan och titta på filmen direkt efter lyftet medan du fortfarande minns hur själva rörelsemönstret kändes i kroppen. Om tekniken är bra så analysera och lägg på minnet hur kroppens positionering kändes under lyftet. Ett väldigt vanligt ”missförstånd” är att när en nybörjare lär sig hur man håller rak rygg under t.ex. marklyft känns som att han eller hon svankar. Det beror såklart på hur pass rörlig du är i kroppen men oftast känns rak rygg som svank i början eftersom du helt enkelt inte är van vid känslan.

4. Lär dig av någon kvalificerad

Det är svårt att lära sig på ett bättre sätt än att bli instruerad i realtid. I alla fall när det gäller fysiska aktiviteter.

Om du vill lära dig tekniken i styrkelyft och de olympiska lyften så är den bästa källan ett specifikt nichat gym. Alltså styrkelyftargym och tyngdlyftningsklubbar. Även kurser och liknande kan vara bra platser att lära sig.

5. Öva upp din rörlighet

Ibland är det helt enkelt så att din rörlighet, eller bristen på den, är boven i dramat.

Allt som oftast spelar rörligheten in först när det kommer till de riktigt stora övningarna som marklyft, knäböj och de olympiska lyften. Problemet är för det mesta att rörligheten på baksidan av ens kropp är så pass dålig att ländryggen krummas i botten av lyften.

Oftast är det något av dessa som behöver stretchas:

  • Baksida lår
  • Höftböjare
  • Vader

Vilken som är den felande länken märker du förmodligen efterhand men en daglig stretchrutin som omfattar underkroppens baksida lär göra underverk för din teknik om det är rörligheten som spökar.

Lägg in en liten rutin efter varje träningspass på träningsdagar och ett på morgon eller kväll på vilodagar.

Sammanfattning

Det går inte komma ifrån vikten av rätt teknik i styrketräning. Med dålig teknik innehåller styrketräning moment där skaderisken är väldigt påtaglig. Paradoxalt nog så är styrketräning, med rätt teknik, en av de fysiska aktiviteter med lägsta skaderisk du kan ägna dig åt.

Så återigen:

Teknik, teknik, teknik.   

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!