9 Saker Som Varje Gymmare Bör Ha I Sin Gymväska

Skriven av Christian L.

saker gymmare bör ha i gymväskan

En gymråttas väska är helig. I den ska man kunna hitta allting som behövs för ett optimalt träningspass. Så hur lyder den ultimata listan på saker varje träningsglad skrotlyftare bara måste ha med sig i sin gymväska? Läs vidare och få reda på det.

1. EAA/BCAA

För att stimulera proteinsyntesen före träning, under träning, efter träning, innan läggdags, efter läggdags, när du stiger upp, innan du stigit upp, frukost, lunch, middag, mellanmål och mellan mellanmålen.

Skämt åsido så är EAA (Essential Amino Acids) och BCAA (Branched-Chain Amino Acids) väldigt effektiva på att stimulera proteinsyntesen, utan att addera någon direkt mängd kalorier till din kost och passar väldigt bra att inta innan träningspasset då de mycket lättare slinker ner än vassleprotein och inte fyller ut magen så värst när du ska träna.

2. Koffein

Det är bara till att inse. Du kommer inte få alla timmars sömn du behöver inför varje dag du har ett träningspass. Det moderna samhället har mer och mer gjort att vi knappt har tid att sova och som t.ex. småbarnsförälder kan du glömma dina 8 timmar. Man kan också bara vara mentalt trött efter en lång dag. Här kommer koffein väl till pass. Det piggar upp och hjälper till både mentalt och fysiskt.

Vi rekommenderar koffeintabletter, men vilken källa du vill använda dig av väljer du själv. PWO:s, Energidrycker, kaffe (kan vara opraktiskt i gymväskan) eller tabletter är upp till dig men just koffeintabletter är ett avsevärt billigare sätt att få i sig koffein än de andra.

3. Vassleprotein/Gainer

Den här punkten kan nästan lämnas oskriven då den praktiskt taget är standard men vad är en lista över essentiella innehåll för gymväskan utan den legendariska proteinshaken ämnad till efter träningspasset. Det må vara så att det så kallade ”Anabola fönstret”, eller ”The Anabolic window” som det ursprungligen heter, inte är av så stor vikt som kosttillskottsillverkarna vill få en att tro men faktum är att tills du får i dig protein så är du i ett katabolt (negativ proteinbalans) läge efter träningspasset. Hur pass stor (om någon) praktisk effekt proteintillförsel direkt efter träningspasset har, jämnfört med samma mängd vid ett senare tillfälle, är långt ifrån utrett men där är för mycket teoretiska fördelar för att inte rekommendera ett intag av protein efter träningspasset ändå.

Sen behöver man inte spurta mot närmsta vattenkälla för att kunna skaka fram den livsnödvändiga shaken sekunden efter man släppt hanteln efter passets sista repetition men samtidigt ska man inte vänta allt för länge innan man förser kroppen med protein heller. Vassleprotein för den som värnar om kalorierna eller en Gainer för dem som siktar på viktuppgång. I väskan ska dem vara hur som helst.

4. Handledslindor

En välavvägt träningsschema innehåller oftast en hel del pressövningar av olika slag och allt eftersom styrkan utvecklas så lastas mer och mer vikt på stången i dessa övningar. Även om handledslindor inte är något måste så kan det vara skönt avlasta hanlederna på en del av de tyngsta lyften. Det kan också vara bra att ha till hands om man är lite öm i handlederna av någon anledning och inte vill belasta det full ut men ändå kunna utföra tunga pressar.

5. Magnesium

Om du lyfter tungt, vilket du bör, så kommer du förr eller senare behöva lite bättre fäste i greppet för att de där tyngre vikterna ska ligga på plats i nyporna. Det kan vara lockande att ta till dragremmar i ett sådant läge men försök att undvika det så länge du bara kan. Greppstyrka är något som utvecklas precis som resten av din fysik och att ta till hjälpmedel för tidigt kommer hindra dess utveckling och ibland kan det vara så illa att det slutar med att du blir tvungen att ta till dragremmar både här och där på gymmet när dragremmar egentligen ska reserveras till tunga marklyft om din greppstyrka fått utvecklas obehindrat.

Steget mellan ett par bara handflator och dragremmar är att använda magnesium. Du kan självklart använda magnesium redan från början men det är inte direkt nödvändigt. Men när stången börjar glida ur händerna så är det definitivt dags för magnesium.

Om det är greppstyrkan i sig som är problemet så kan du ge dina nypor extra träning på olika sätt. Ett tips är att hålla sista repetitionen på varje set under ett marklyftspass, tills du känner du börjar tappa stången. Ett annat populärt alternativ är Captains of Crush.

Hur du än gör så vänta med dragremmar så länge som möjligt. Låt progressionen i marklyft vänta under tiden du tränar upp greppstyrkan hellre än att börja använda remmar så fort greppet sviker.

6. En extra flaska Vatten

En extra flaska vatten på ca 600 ml är alltid en bra reserv att ha med sig i väskan. Som gymmare har man oftast PWO:s, EAA/BCAA, Vassle, gainer eller något piller som ska ner för att prestera bättre, återhämta sig snabbare och öka muskelmassan maximalt. Är man då stressad som så många är idag så är det lätt man glömmer sig och står där med shakern i handen på väg hem efter passet och inte en vattenkran så långt ögat kan nå. Inga problem om du har vatten med dig.

7. Handduk

En liten handduk passar alltid bra att ha med sig på gymmet. Antingen att torka av sig själv eller utrustningen man svettas ner under passet. För ens egen och alla andras skull, bör man ta med en handduk.

8. Mp3 spelare

Om du tillhör en av dem som tränar ackompanjerad av vad än gymmets ägare behagar ladda stereosystemet med så sluta upp med det omedelbart. Om du inte redan har en, så inhandla en Mp3 spelare eller använd telefonen. Sätt dig ner vid din dator och börja fila på en spellista till gymmet.

Vi har självklart en färdig spellista som du kan hämta inspiration ifrån eller bara följa direkt på spotify.

Släng inte bara ihop låtar på måfå utan gör genomtänkta val när du bygger upp din spellista. Fundera på vilka känslor som de olika låtarna framkallar och vad du tränar bäst till. Är det den senaste clubmixen eller stenhård dödsmetal som framkallar den rätta lyftarmentaliteten i dig? Kanske är det så att en viss uttjatad träningslåt från en viss film med en viss boxare som tänder gnistan i dig? Vilken musik det i slutändan blir spelar ingen större roll utan det som spelar roll är vilken effekt den musiken har på dig när du är på gymmet. Lägg ner lite arbete på din spellista och du kommer få tillbaka det i form att motivation och genom den vägen även prestation.

9. Smartshaker

Då och då dyker där upp något i ens liv som fyller ett hål man inte riktigt tänkt på tidigare men efteråt fattar man inte hur man kunnat vara utan den så länge. Smartshaker V2 är en sådan sak. Flera portioner vassle, gainer, piller, EAA/BCAA och kreatin i en enda shaker. Har man 2-3 stycken Smartshakers så kan man ta pillerhållarna, plocka ut fördelarna och vips så har man en halvmeters shaker som fyller alla tänkbara kostillskottsbehov. Fruktansvärt smidig.

Sammanfattning

Även om den här listan är skriven med en något lättsam underton så är tipsen du finner i den ändå gedigna och nästan gång du packar gymväskan så kan du ha dessa punkter i åtanke.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

4 Kommentarer Till “9 Saker Som Varje Gymmare Bör Ha I Sin Gymväska”

  1. Håkan skriver:

    Tack för svar.
    Jag tror dock inte att jag är ensam om min skepsis till kosttillskott, då det har vuxit till en enorm marknad och det finns väldigt lite som talar för att det faktiskt ger någon effekt (med ett fåtal undantag som t ex kreatin). Om ni istället för länkar till annonsörer har länkar till vetenskapliga studier som styrker era påståenden så ökar också er trovärdighet.

    • Fitnesskolan skriver:

      Länka till vetenskapliga studier som stödjer vadå?? Där är inga påståenden i artikeln.

  2. Håkan skriver:

    Hm… sex av nio punkter handlar om kosttillskott och av en händelse länkar till till annonsörens hemsida. Ni känner inte att ni tappar lite i trovärdighet här? Jag förstår att ni måste sälja annonser för att få intäkter, men köpta artiklar???
    Väldigt synd på en annars väldigt bra sida.

    • Fitnesskolan skriver:

      Fast det är inte riktigt så vi gör våra artiklar. Vi skriver det vi känner för och sedan tillägger vi länkar där det passar. En gymväska innehåller en massa kosttillskott och andra träningstillbehör. Då blir det naturligtvis mycket länkar. Listan hade sett exakt likadan ut utan länkarna.

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!