Alptoppar och knäböj – Schweiziska Fitnessmodellen Anja Zeidler snackar kost och träning med Fitnesskolan.se

Skriven av Christian L.

Anja 9

Anja’s Siffror

Ålder – 20
Längd – 175 cm
Vikt – 67 kg

Hur började du med kroppsbygge?

När jag var yngre så var jag inte mycket för sport direkt. Jag skulle inte säga att jag var supertjock men jag hade blivit rätt så knubbig när jag kom tillbaka till Schweiz efter en fyra månader lång resa i Kalifornien. Jag tränade aldrig, såg inte speciellt atletisk ut och hade lagt på mig 12 kilo fet. Jag hade alltid velat bli modell så jag bestämde mig för att kämpa för min dröm och bli av med kilona igen. Efter ett tag insåg jag att ingen tramsig modediet, svältdieter speciellt, skulle hjälpa mig få min drömkropp. Tack vare en vän så provade jag på en typ av högintensiv atletisk träning och det visade sig vara riktigt kul.

Träningen kändes väldigt givande så jag började träna regelbundet och desto mer jag kom in i det desto mer utvecklades jag. Jag brände fett och byggde muskler så pass snabbt att jag blev motiverad att fortsätta. Men jag vill utvecklas ännu mer så jag började ta tag i min kost också. Sakta men säkert började jag äta mer som en fitnessmänniska och innan jag visste ordet av så hade min dröm att bli fotomodell förvandlats till en dröm att bli fitnessmodell istället. Jag insåg att jag aldrig riktigt gillat de här spinkiga skelettmodellerna. Jag föredrar att se kraft och energi i starka hälsosamma kroppar. Mitt plan att bli den mest vältränade bruden på planeten är i full gång och min resa har bara börjat.

Anja 5

Vem är din största inspirationskälla?

Jag har inte direkt någon idol jag vill efterlikna. Det handlar ju inte om att försöka bli som någon annan utan att bli den bästa versionen av dig själv. Jag tror det har hjälpt mig mycket i min resa, att jag aldrig jämfört mig med någon annan, aldrig satt för mycket press på mig själv utan utvecklats för att jag har varit tillfreds med mig själv och världen. Men visst ser jag upp till fitness-gudinnor som Michelle Lewin, Larissa Reis, Andrea Brazier, Ana Delia Inturrondo och Nicole Wilkins. Jag älskar deras livsstil och deras hårda arbete förtjänar all respekt.

Anja 3

Hur ser din träningsrutin ut?

För tillfället kör jag:

  • 5-split
  • 2-3 set per övning
  • 6-8 repetitioner
  • 2-3 cardiosessioner i veckan på morgonen med tom mage.
  • 2 gånger i veckan så kör jag fortfarande samma högintensiva atletiska träning som startade allt.

Detta system funkar väldigt bra för mig och ger mig de resultat jag vill ha.

Anja 2

Hur ser din kost ut?

Det beror hur mina tillfälliga mål ser ut.

Men en sak är kontinuerligt: Högt proteinintag!

Under sommaren håller jag mig till:

  • Vitt kött som kyckling eller fisk som lax eller tonfisk.
  • Endast gröna grönsaker.
  • Låg kolhydratsintag.

För tillfället så vill jag lägga på mig lite muskler så mitt kolhydratsintag är lite högre men endast långsamma kolhydrater (Sötpotatis, Havregryn, quinoa, råris).

Jag äter var tredje timme och lämnar aldrig huset utan mitt tupperware.

Anja 11

Hur ser dina ”Fuskmåltider” ut?

Jag håller mig strikt till min diet och äskar den. Jag vill inte slösa massa timmar på gymmet genom att slänga i mig skräp. Men visst, då och då så fuskar även jag. Mitt fuskfavorit är en schweizisk rätt som heter ”Älplermagronen”. Den består av makaroner, Emmentalerost med grädde, lök, bacon och bitar av potatis. Alltihopa i samma skål. Ja, jag älskar ost. Min favoritfotograf, Pascal Heimlicher, som tagit mina internationella fitnessbilder bland annat dem i Muscle & Fitness, och jag kunde döda för ostfondue och aldrig sluta äta när vi väl börjat (vilket ledde till hemsk magknip dagen efter, haha). Jag gilla också allt med Jordnötter i oavsett vad det är.

Vilka kosttillskott använder du?

BCAA
Glutamin
Fiskolja
Multivitamin
Koffein
Whey Isolate
Kasein

Anja 6

Om du bara fick använda 5 övningar resten av ditt liv, vilka skulle det vara?

Knäböj – Skippa aldrig knäböjen. Där finns så många och bra variationer på denna övning.

Marklyft – en oersättlig grymt bra övning. En riktigt allt-i-ett-övning.

Russian twist – Jag älskar denna övning och man kan göra den överallt. På gymmet använder jag fria vikter och på semester och är på sitt hotelrum så kan man använda det som finns till hands som vikt, ett sexpack vattenflaskor till exempel

Hantelrodd – Rodd, en av mina absoluta favoriter som bygger ryggen. Sen ser det ju förbaskat sexigt ut när en tjej kör hantelrodd på en bänk, eller hur?

Burpees – Jobbig men bästa flåsövningen någonsin.

Anja 4

Vilken muskelgrupp är din favorit?

På mig personligen så är det mina ben och rumpan. Jag är inte speciellt förtjust i dessa pinnsmala ben man ser på de flesta tjejer där ute. Det ser ut som att dem ska ramla ihop när som helst. Enligt mig så är ett par vältränade, lagom muskulösa ben och en rund knäböjsrumpa mycket trevligare att titta på.

Jag brukar träna ben och rumpa med olika varianter på utfall och knäböj med lårcul för mina hamstrings plus lite benpressar.

Anja 7

Hur lyder ditt motto i livet?

-”We are all born as somebody. It’s up to you to decide who that someone will be!”

Jag har det mottot tatuerat runt min handled. Ingenting är omöjligt. Du måste bara veta tydligt vad du vill ha och vart du vill nå. Satsa, kämpa och skapa dig själv.

Vad tror du är några nyckelpunkter till att du nått dit du är idag?

Att jag alltid trott på mig själv, haft en enorm viljestyrka och massa ambition. När jag såg mina framsteg så blev jag snabbt beroende. Beroende av att utvecklas. Jag måste säga att jag har haft grymma coacher som alltid pushat mig när jag velat ge upp.

Anja 10

Hur håller du sig motiverad?

Det är enkelt. När jag vill ge upp så tänker jag på varför jag började. Är jag trött så bara stänger jag av huvudet och kör på. Det sitter i skallen.

-”How bad do you want it?”

Anja 8

Några sista råd till våra läsare?

Försök inte likna någon annan eller slösa tid på att kartlägga allt du är missnöjd över med dig själv. Sluta jämföra och börja älska dig själv.  Du ska se att du kommer göra mycket snabbare framsteg om du är till freds med dig själv och kör din egen grej. Börja skapa dig själv och gör det DU vill göra. Bara du kör ditt eget race så ska du se att plötsligt får du svara på intervjufrågor och alla frågar dig om råd. Hjälp dem och var en inspirationskälla men glöm inte att berätta samma sak för dem som jag precis gjort.

-”Var dig själv.”

Instagram: instagram.com/_peanutbuttericecream
Facebook: facebook.com/anja.zeidler
Facebook fansida: facebook.com/pages/Anja-Zeidler

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!