Att Lyckas Med Dina Mål – 5 Kritiska Steg För Framgång

Skriven av Christian L.

lyckas med dina mål top

Den här artikeln kan vara den minst träningsinriktade på hela hemsidan. Samtidigt kan det vara en av de viktigaste artiklarna du någonsin kommer att läsa. Om du bestämmer dig för att anamma det som står i den.

Allt vi gör börjar i huvudet och allt som oftast är tyvärr den mentala biten lite förbisedd inom fitnessvärlden och i träningsartiklar. Därför kommer här en text som tar sig an den mentala biten av hur du lyckas med ett mål. Stort som litet. Artikeln är lutar såklart åt styrketräningshållet men det som står i den här artikeln är högst överförbart till andra målsättningar i livet också.

1. Välj något du tycker om

Om du inte gissat det redan så rekommenderar vi så klart att du väljer styrketräning som favoriserad friskvårdsaktivitet men i ärlighetens namn så är det bästa valet för dig något som du kan tänkas hålla på med resten av livet och om du inte tycker styrketräning är kul så kommer du till slut lägga av. All ansträngande fysisk aktivitet kommer ge dig hälsosamma fördelar på köpet så pröva dig fram till vad som tänder gnistan i just dig.

I skrivandet stund har det precis varit nyår och i gymvärlden betyder det fulla gym och en relativt tråkigt period för vanliga gymråttor då plötsligt en ledig maskin är lika sällsynt som en majbrasa på antarktiska tundran. Något som är egentligen ännu tråkigare, i alla fall ur helhetsperspektiv, det är att kring januaris slut och februaris början så mattas folkmassorna av och vid slutet av mars så är det pratiskt taget som vanligt igen på gymgolven runt om i vårt kära mellanmjölksland.

I själva verket utspelar sig det här scenariot ständigt och jämnt på alla gym men i mycket mindre skala vilket gör det mindre märkbart. Det är volymen av människor, som samtidigt bestämmer sig för att komma i form, som gör att det blir väldigt påtagligt under årets första månader.

Scenariot följer alltid samma mönster:

  • Ett beslut att göra en förändring.
  • Stor entusiasm inför förändringen.
  • Fullt fart ur startblocken.
  • En insikt om vad som faktiskt kommer krävas kryper på.
  • Ursäkterna och sjunkande motivation börjar infinna sig.
  • Folk ger upp och det rinner ut i sanden.

I 99 % av fallen där folk lägger av så följs det här mönstret med kuslig precision. Det intressanta är dock att ALLA kommer vi till punkt nummer fyra. Insikten om vad som kommer att krävas för att nå dit vi vill:

Tiden, slitet, uppoffringarna och viljan.

Vad som sedan händer vid punkt 4 när insikten om vad våra mål kommer att kräva av oss till slut sjunker in ordentligt, det är en av två saker. Antingen ger vi upp eller pushar vi vidare och den procentuella skillnaden mellan dessa 2 grupper är tyvärr löjligt stor. Merparten ger upp och gör sedan sitt bästa för att rättfärdiga det för sig själva men de vet innerst inne vad som hände.

Det är därför ytterst viktigt för din framgång att där faktiskt är en gnista och en passion redan i första skedet. Gillar du inte att lyfta skrot under den första tiden så kommer du inte heller tycka om det när det blir tuffare tider.

Se därför till att du ger tränigen en ordentlig chans och inte bara ett halvdant försök. Testa både det ena å det andra och om du står och tycker något är lika roligt som att se färg torka så för guds skull gör något annat. Sätt inte käppar i hjulet för dig själv genom att döda din egen entusiasm med träningsvarianter du inte tycker om. Det är bättre att hitta den där gnistan i början och sen lägga sig till med striktare rutiner när väl träningsglädjen infunnits sig än att köra stenhårt på en utstakad plan man börjar avsky med tiden.

Hitta först gnistan och glädjen, sen kan du oroa dig om rutinen.

Det är inte alla dagar som träningen är rolig och man bör gå även dem dagarna men på ett övergripande plan så ska man känna glädje av att få komma till gymmet. Inget annat.

Kroppsbygge, styrkelyft, tyngdlyftning eller crossfit. Där finns en mängd olika varianter under kategorin styrketräning och olika upplägg tilltalar olika människor så var inte rädd för att experimentera lite och testa vingarna i både det ena och det andra gymmet. Hitta det du gillar och sen kör hårt. Men se för allt i världen till att det är något du tycker om redan i början för annars når du aldrig dina framtida mål.

2. Satsa 100 %

Vill du nå extraordinära resultat så får du bjuda på extraordinär prestation. Gymmet belönar inte någon för att springa runt och småfisa i maskinavdelningen bland pensionärerna. Om du vill se resultat så måste du lasta på så mycket vikt att du då och då ifrågasätter om du verkligen kommer klara setet.

För att gymmet ska hjälpa dig nå dina mål så fort som möjligt så krävs det att tre pusselbitar ligger på plats:

  • Träningen
  • Kosten
  • Återhämtningen

Läs på och lär dig om alla tre för att få så bra resultat som möjligt och tumma inte på något av det. Vill du uppnå den där drömkroppen, alternativt drömlyftet, så är det ”all in” som gäller.

Satsa helhjärtat på dig själv och dina mål. Halvdana försök ger halvdana resultat och till följd även halvdan motivation och ska du hålla fast vid ditt mål även de stunder när det inte är så lätt så behövs så mycket motivation man kan komma över.

3. Förstå framgångens olika skeden och lär dig acceptera dem

Strapatsen att ta sig från första beslutet om en förändring till det slutgiltiga målet följer, majoriteten av gångerna, en väldigt liknande bana oavsett den egentliga storleken på slutmålet. Dock så gör kortsiktiga mål inte lika stort avtryck i varje skede så de bli mindre märkbara oftast. Om man redan från start vet om, kan acceptera och till viss del anamma de olika skedena så kommer din väg till målet vara lättare. Inte mycket lättare, men lite.

Det följer inte alltid samma mönster till punkt och pricka men ofta ser det mer eller mindre likadant ut. Låt oss ta en titt på hur det brukar gå till och ha i åtanke hur överförbart dessa skeden är till alla sorters målsättning och framgång. Inte bara i gymmets järnfyllda rum. För att sätta det i relation till något så använder vi ett nystartat företag som liknelse genom alla skeden.

Starten

I starten är nästan alla likvärdigt fyllda men entusiasm, motivation och drivkraft inför vad som komma skall. Det planeras hej vilt och där finns ingen hejd på drömmen känns det som. Med själva beslutsfattandet följer det även en viss tillfredställelse av att ha ”tagit tag i saker och ting” utan att vi egentligen gjort något än men vi känner oss nöjda för att vi tagit det första steget, nämligen bestämt oss för att göra en förändring. Mellan den fitnessfrälste och ägaren till ett företag så skiljer sig denna punkt inte åt speciellt mycket. Mycket glädjefyllt planerande och sprudlande entusiasm.

Uppoffring/investering

I det här skedet krävs en investering, vilket är en uppoffring och med den följer en risk att investeringen och uppoffringen inte ger avkastning och på så sätt är bortkastade.

I den ”vanliga” världen kan detta liknas vid hur ett nystartat företag hyr en butikslokal, köper in varor och lägger lite pengar på marknadsföring. I fitnessvärlden innebär den största investeringen tid. Där är såklart medlemsavgift på gymmet, pengar till kosttillskott och i vissa fall transportavgifter för att ta sig till träningslokalen men den verkliga investeringen vi gör är faktiskt tid. Medans en butik hoppas på att varorna som köps in ska sälja och på så sätt ge vinst åt företaget så hoppas de som tränar att tiden lagd på gymmet (och i köket) ska bidra till större muskler, mindre kroppsfett, högre vikter i lyften eller bara en allmänt bättre dagsform.

Här är dock något som är lite intressant och det är den initialt upplevda storleken på investeringen/uppoffringen. Medans ägaren till företaget väldigt tydligt känner av investeringen på grund av att pengar har ett ”bestämt” värde så är tid ett mycket mer relativt koncept. Vad som till en början känns som en väldigt liten investering, säg 1 timme x 3 dagar i veckan, kommer med tiden kännas som mer och mer. Varje gång någon frågar om du ska med på grej X och du måste säga nej för du ska till gymmet så kommer insikten om den verkliga investeringen/uppoffringen. Om en viss viktnedgång även står på agendan, vilket inte är helt ovanligt, så tillkommer det ständiga ”Nej Tack” till onyttigheter i många sociala sammanhang. Att folk i allmänhet, av någon märklig anledning, har svårt att acceptera detta nej tack gör inte saken bättre. Så den verkliga investeringen och uppoffringen för den som investerar tid, kommer först i efterhand när det bli mer greppbart vad som går förlorat.

Hårt arbete och slit

Nu kommer vi till punkten då det börjar krackelera för en del och andra hittar sig själva. Nu ska vi tillbaka till gymmet dag efter dag med den nyfunna insikten att det här kommer ta ett tag och det kommer vara tungt och slitsamt hela vägen. Den där jäkla vikten på stången ska ökas så fort den gamla vikten börjar kännas någorlunda lättare och så håller det på tills den dagen du dör.

Fortfarande sugen på det där sexpacket? Välkommen till framgångens pris.

Den här perioden som i amerikanska termer lite kärleksfullt kallas ”the grind” är egentligen i symbios med nästa punkt; motgångar och misstag. Perioden av slit och hårt arbete kommer vara fylld av både motgångar och misstag. Vissa utom din kontroll och andra på grund av ditt eget förfarande.

Om vi kommer tillbaka till vår butiksägare så kan vi ju säga att det är väldigt ovanligt att nystartade företag går med vinst de första åren utan det är långa timmar, hårt slit och har man tur så kanske du kan ge dig själv lön nog till hyran.

Motgångar och misstag

Du kommer göra många, många misstag under resans gång och du kan hoppa upp och sätta dig på att där väntar en hel del motgångar på din väg mot drömmen.

Varken misstag eller motgångar är något du kan förhindra utan är en naturlig del av framgångens process.  Vad du KAN kontrollera är hur du hanterar dem men mer om det i punkt 4 och 5.

Krönet

Efter vad som känns som en evighet händer något. Ett viss lättsamt flöde infinner sig i din träning och kostregim. Stegen till gymmet är lätta och suget efter skitmat är inte längre så påtagligt. Din fysik börjar svara på träningen, dina muskler växer och vikten på stången ökar sakta men säkert. Du börjar se fram emot varje gympass och en smått euforisk känsla infinner sig efter varje avslutat pass. Det är inte längre jobbigt att träna hårt och äta rätt utan det är riktigt kul.

Målsnöret

Smack sa det. Du är där. Den där vikten som till en början kändes avlägset omöjlig hänger där i ditt grepp efter ett färdigt marklyft. Sexpacket du kämpat för sedan ett halvår tillbaka syns tydligt i spegeln och dina runda axlar ramar in en sannerligen välskapt fysik.

Man skulle kunna tro att de flesta nöjer sig här men så är sällan fallet. Med blodad tand och påbyggt självförtroende sätter man ett ännu större mål och så börjar man om igen. Den här gången med vetskapen om att det verkligen är möjligt att uppnå något man knappt trodde på själv.

Fitnessmänniskan sätter nya mål för vad deras fysik ska vara kapabel till medans butiksägaren planerar inför ytterligare en butik för nu ska det bli en butikskedja av det hela.

Från beslut till avklarat mål ser det oftast ut så här. Där är lite variationen men överlag så följer framgångens saga samma vältrampade stig. Oavsett om du är kroppsbyggare, styrkeatlet, möbelförsäljare eller butiksägare.

4. Analysera och justera

Einstein syns ofta citerad angående definitionen av idioti. Huruvida han verkligen sa det eller inte lär vi aldrig få veta men det citeras något i den här stilen:

”Definitionen av idioti är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat varje gång”.

Känner du att resultaten uteblir eller att du har för dåligt med energi för att prestera fullt ut under träningspassen? Fortsätt inte bara och lunka vidare i hopp om att något magiskt ska inträffa och lösa situationen utan ta och analysera aspekterna i din träning och ta reda på vad som är fel. Sen justerar du det och prövar igen. Så där fortsätter du tills problemet är löst. Allting går att jobbar runt, det gäller bara att man accepterar problemen för vad de är och gör förändringar för att eliminera dem.

5. Ge aldrig, aldrig upp

Låt oss börja den här punkten med en liten anekdot från en av världshistoriens viktigaste händelser. Hur mycket av historien som är sann det kan man ju spekulera i men det är egentligen inte relevant eftersom den är till för att demonstrera ett lite mer filosofiskt koncept.

Det sägs att uppfinnaren och affärsmannen Thomas Edison försökte skapa glödlampan runt 1000 gånger innan det till slut fungerade. Det är en etta följt av tre nollor och det är en hiskelig massa försök för att lyckas med en sak. Jag skulle vilja hävda att inte många människor har den viljan och drivkraften att göra 1000 försök på något. Men jag är villig att sätta pengar på att Muhammed Ali, Eddie Hall, Arnold Schwarzenegger, Ingvar Kamprad och John D. Rockefeller hade gjort det.

Jag menar också att du som läser detta också hade kunnat bygga en glödlampa om du har samma drivkraft som Thomas Edison eller Eddie Hall. Beroende på dina kunskaper inom elektronik så hade det kanske tagit längre tid men poängen är att även du hade klarat det förr eller senare.

Världen är inte full av folk som misslyckats, världen är full av folk som ger upp INNAN dem lyckats.

Om du ALDRIG ger upp så kan du ALDRIG misslyckas heller och någonstans längre fram så kommer belöningen till slut.

Vad kommer då denna drivkraft ifrån? Det är svårt att spekulera om men en viktig ingrediens är med största sannolikhet tron att ens mål är möjligt. En näst intill religiös övertygelse att målet du satt är uppnåbart. Och det är det.

Låt inte motgångar sätta käppar i hjulet för din framgångssaga utan ta dig an motgångarna och kämpa runt dem. Motgångar blir bara till misslyckanden om du tillåter det.

Sammanfattning

Låt oss snabbt sammanfatta de 5 stegen.

  • Välj nått du tycker om.
  • Satsa 100 %.
  • Förstå och acceptera vad som kommer krävas av dig.
  • Analysera och justera.
  • Ge aldrig upp.

Om du följer dessa steg så kommer du i 99 fall av 100 nå ditt utsatta mål.

Världens är full att människor som började från botten och kämpade sig hela vägen till toppen. Varje ”någon” var en gång i tiden ”ingen”. Ska du ta med dig en sak från den här artikeln så är det att även du kan nå dina drömmar!

Du kan förverkliga det där målet du vill uppnå fast inte riktigt vågar tro på själv. Hur obetydlig du än tror dig vara så har du förmågan att förändra världen.

Du bestämmer själv över vem du ska vara. Tro på dig själv och åstadkom storverk!

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!