Bulk – Hur & varför?

Skriven av Christian L.

bulk mat

Bulk kommer från engelskans ”bulk up”. Löst översatt till ”samla på sig”. I detta sammanhang handlar det om att samla på sig kroppsmassa, helst muskler men man räknar med fettinlagring också. ”Lean bulk” syftar på när man strävar efter att öka i muskelmassa men aktivt försöker låta bli att lägga på sig fett. Vid vanlig bulk försöker man bara lägga på sig så mycket muskler som möjlig även om ens underhudsfett ökar avsevärt.

Hur?

Bulk är den absolut lättaste delen av styrketräning. Bara ät vad du vill och träna tungt. Men de grundläggande reglerna för muskeltillväxt gäller fortfarande. Få i dig tillräckligt med protein och träna tung styrketräning med 8-12 repetitioner. Glöm inte att få tillräckligt med vila, ca 7-8 timmar varje natt.

Även om en bulkperiod ses som lite av en frisedel till att frossa så bör man inte låta midjemåttet gå för långt ändå, för ju mer fett du har att bli av med vid den följande deffen, ju mer muskelmassa  riskerar du att förlora under deffens gång. Så ta en titt i spegeln lite då och då så din bulk inte går överstyr. Grisbulk är inget vi rekommenderar för någon.

bulkmat

Varför?

Till skillnad från vår artikel som sammanfattade vad en deff är, så behövs här en lite längre förklaring. Så vad är fördelarna med att bulka då? Jo, det är det snabbaste sättet att bygga muskler på. Med ett kaloriöverskott och mycket protein så finns där alltid ett överflöd av näring till kroppen att växa. I alla fall om man sköter bulken rätt. Så med en konstant tillgång till näring så ger du kroppen en optimalt anabol miljö att växa i. Men då får man också räkna med att fettdepåerna växer. Att konstant bulka och sen deffa är det vanligaste upplägget de flesta kroppsbyggare använder. Men på senare år så har det blivit allt populärare med ”lean gains” som vi kommer gå mer in på i senare artiklar.

Vill man lägga på sig så mycket massa som möjligt är det bulk som gäller, men släpp inte kontrollen helt och låt det gå över i ”grisbulk”. Det ska ju fortfarande synas att du gymmar.

Grisbulk?

För den som aldrig hört uttrycket ”grisbulk” innan följer här ett exempel med Lee Priset som är en professionell Bodybuilder känd för att grisbulka mellan tävlingssäsongerna.

Bulk Lee Priest

En viss skillnad….

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

7 Kommentarer Till “Bulk – Hur & varför?”

  1. Maxgain skriver:

    Hjälper ni möjligtvis till med dieter som exempelvis att ge recept på 20 maträtter och näringsbehov beroende på vikt och längd?

    • Fitnesskolan skriver:

      Vi kommer i slutet av mars släppa en stor deffguide inför beach 2013 där du kommer kunna hitta väldigt mycket info.
      Bla hur du räknar ut ditt näringsbehov och mycket mer.
      Men just recept skippar vi, det är lite av en björntjänst. Vi förespråkar att folk ska lära sig laga mat. Det är det bästa du kan göra för din framtida hälsa.

      • Maxgain skriver:

        Tusen tack, det låter bra det och jag håller med, Grmyt bra hemsida :)

        • Fitnesskolan skriver:

          Tack själv, Fruktansvärt kul att sidan är omtyckt efter allt slit vi har lagt ner på den :)

          • dr skriver:

            Riktigt skoj att det äntligen kommer en sida som baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet och inte massa trams!

            Riktigt bra och sakliga artiklar med samt många motiverande bilder och tips!

            TACK!!

  2. Hanif skriver:

    Hej!
    jätte bra hemsida men skulle varit bättre med kompletta träningsprogram. t.ex. ben hur man gör vilka övningar hur många reps. osv..

    • Fitnesskolan skriver:

      Have no fear! Det kommer, nästa helg blir temat ”back to basics” blir 2 artiklar, den ena kommer handla om att bygga sitt eget träningsschema. Den andra blir förmodligen en stor samling av träningsschema. Grejen är att vi kan ju inte släppa all information direkt, då har vi ju inget att skriva om sen :)

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!