Fitnessmodellen och Bikinimästaren Cindy Garcia-Lister snackar kost och träning med Fitnesskolan.se

Skriven av Christian L.

cindy 1

Cindy’s Siffror

Ålder – 30
Längd – 163 cm
Vikt – 51 kg

Vad fick dig att förändra ditt liv och din kropp?

För fem år sen så var jag överstressad, känslomässigt slutkörd och mådde inte speciellt bra. Jag åt för att trösta mig själv. Samtidigt som jag fann en tröst i mat så ökade jag i vikt och både mitt självförtroende och min självkänsla sjönk. Det blev en ond cirkel av ångest och tröstätande.

Efterhand som vikten steg så började jag få smärtor i benen och väldiga problem att gå i klackar. Jag kände till och med bröstsmärtor tack vare min kost och stigande vikt.

Till slut insåg jag att det krävdes en permanent lösning, jag behövde byta ut min livsstil. Jag satte upp ett mål, köpte gymkort och ändrade min kost.

Nyttig mat! Ren mat! RIKTIG mat!

cindy 6

Gjorde du några nybörjarmisstag?

När jag först bestämde mig för att göra en förändring så prövade jag alla möjliga dieter men ingen av dem gav det resultatet jag ville ha. En del till och med förvärrade situationen med alldeles för lågt kaloriintag eller alldeles för mycket av en viss sak.

Nu har jag lärt mig att det bästa är att ha en välbalanserad diet som funkar för resten av ditt liv och att sluta jaga genvägar och modedieter. Att förstå hur din kropp fungerar och vad den behöver från din kost för att få ut det mesta av din träning.

Hur ser din träningsrutin ut?

cindy 5

Jag kör inte samma rutin året runt utan ändrar med jämna mellanrum efter mina behov och mål.

Exempel-rutin:

Dag 1 – Bröst/Biceps

  • Lutande Bänkpress – 3 set, 12-10-failure (runt 8 reps)
  • Kabelflyes – 2 set, 10 reps
  • Nedåtlutande Bänkpress – 3 set, 10 reps supersettade med..
  • Hantelflyes – 3 set, 10 reps
  • Hantelcurl – 3 set, 10-faliure
  • Koncentrationscurl – 3 set, 8-10 reps
  • Hammercurl – 3 set, 8-10 reps

Dag 2 – Ben

  • Benpress – 3 set, 12-10-failure (runt 8 reps)
  • Sumo knäböj med stång – 4 set, 10 reps supersettade med…
  • Sumo marklyft med stång – 4 set, 10 reps
  • Raka marklyft med hantlar – 4 set, 10 reps supersettade med…
  • Sittande lårcurl – 4 set, till faliure
  • Benspark – 4 set, till failure
  • Gåendes utfall med hantlar – 4 set, 20 reps
  • Duck butt – 3 set, failure

Dag 3 – Axlar/mage

  • Axelpressar i maskin – 3 set, 12-10-failure
  • Axelpressar med hantlar – 3 set, 10 reps supersettade med…
  • Hantellyft åt sidan – 3 set, 10-failure
  • Baksida axlar i maskin – 3 set, 8 reps supersettade med…
  • Stående rodd med stång – 3 set, 8 reps
  • Lutande omvända crunches – 3 set, failure
  • Nedåtlutande crunches – 3 set, failure
  • Nedåtlutande abs-twist – 3 set, failure

Dag 4 – Vila(oftast)

Dag 5 – Rygg/triceps

  • Pull-ups och dips till failure
  • Latsdrag med smalt grepp – 3 set, 12-10-8 failure
  • Hantelrodd – 3 set, 12-10-8
  • Triceps Pulldown – 3 set, 10 reps supersettade med…
  • Triceps kickback – 3 set, 8 reps
  • Tricepspressar ovanför huvudet – 3 set, 10 reps

Dag 6 – Ben Igen

Jag brukar vanligtvis köra 20-30 minuter cardio 5 gånger i veckan också.

cindy 8

Hur ser din kost ut en vanlig dag?

Även min kost ändras med jämna mellanrum efter mina behov men ändringarna är rätt små. Min kost ser i stort sett ut så här:

Mål 1 – Grönt te med cayennepeppar, Protein från mager källla (Kalkon, kyckling eller 3 ägg).

Mål 2 – Proteinshake med Spenat.

Mål 3 – 85 gram magert kött, grönsaker (stor portion).

Mål 4 – 85 gram magert kött, grönsaker (stor portion).

Mål 5 – Proteinshake med spenat eller frukt.

Mål 6 – 30 gram havregryn, 60 gram keso, ¼ Proteinpulver.

cindy 3

Vilka kosttillskott använder du för tillfället?

Vill påpeka att jag använder bara tillskott för att hjälpa till med återhämtningen och aldrig som ersättning för mat. För tillfället använder jag dessa:

Isolate Whey Protein
L-Glutamine
BCAA
Omega 3 kapslar
CLA
Kalcium
Vitamin C och D
Matspjälknings-Enzymer(Digestive Enzymes)

Om du fick välja endast 5 övningar att använda resten av ditt liv, vilka skulle det vara och varför?

Om jag var tvungen att välja fem stycken så skulle det bli:

  • Marklyft
  • Knäböj
  • Pull-ups
  • Box Jumps
  • Burpees

Det skulle bli dem eftersom de är några av de bästa övningarna för att träna igenom hela kroppen samt öka styrka och snabbhet medan de aktiverar de olika muskelfibrerna. Med dessa övningar så kommer jag vara väl förberedd om jag behöver överleva en Zombie attack! (till exempel)

cindy 9

Vilken är din favorit av muskelgrupperna?

Jag har ingen favorit. Alla muskelgrupper kräver samma möda, omsorg och slit.

cindy 2

Har du ett favoritcitat?

Där finns så många bra citat genom historien att välja mellan. Citat från storheter som Winston Churchill, Abraham Lincon, Cindy Garcia-Lister och Gandhi. Men jag måste nog välja ett från Cindy Garcia-Lister, haha. Nej, men allvarligt nu. Den här gillar jag:

”You can be a dreamer without achieving but you can’t be an achiever without dreaming. Dare to dream. Dare to achieve big things” – Cindy Garcia-Lister.

Hur håller du dig själv motiverad?

Ibland är det svårt att hålla motivationen uppe. Jag letar efter motivation i allt och försöker omringa mig med saker och människor som inspirerar mig. Jag minns också tillbaka till vart jag startade och tänker på vart jag vill hamna och vad jag vill uppnå.

Vem är din största inspiration?

Har ingen direkt individuell inspirationskälla. Jag ser upp till och inspireras av alla som jobbar extremt hårt för att nå dit de vill.

Har du något sista tips till våra läsare?

Ta ett steg i taget, leta förbättringar och förvänta dig inte perfektion direkt. Det tar tid så ha tålamod, var konsekvent och beslutsam.

Älska dig själv, respektera dig själv och kom ihåg att det är en livsstil.

cindy 7

Hemsida: cindygarcialister.com
Facebook: facebook.com/CindyGarciaLister
Twitter: twitter.com/CindyGLister
Instagram: instagram.com/cindygarcialister
E-mail: info@cindygarcialister.com

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!