Deff – Hur & Varför

Skriven av Christian L.

hur man deffar

Hur?

Uttrycket deff kommer från ordet definiera, och syftar inte helt osökt på att definiera musklerna. Detta gör man genom att få bort underhudsfettet från kroppen så att dina muskelkonturer syns tydligare. Målet med en deff är att förbränna så mycket fett som möjligt med så lite muskelförlust som möjligt. Och bästa sättet att behålla sin muskelmassa under tiden du går på kaloriunderskott är tung styrketräning.

De generella riktlinjerna för en deff är ungefär samma som all viktnedgång men det skiljer sig en del på grund av strävan efter bibehållen muskelmassa.

  • Kaloriunderskottet: Håll detta på ca 500 kalorier. Under en vanlig viktnedgång kan man använda ett större underskott men för att undvika muskelförlust bör man hålla sig till runt denna siffra.
  • Träning: Styrketräning. Här finns inte plats för några alternativ. Styrketräning är din enda chans att undvika muskelförlust under en deff. Många är de som förespråkar morgonpromenader men det finns egentligen inga riktiga belägg för att det skulle vara fördelaktigt. Nyare rön har visat att motion innan frukost bidrar till att kroppen tar bättre nytta av näringen under resten av dagen. Så kaloribalansen blir plus minus noll. Men funkar morgonpromenader för dig så fortsätt med dem.
  • Kost: Inga större skillnader mellan vanlig viktnedgång. Dock är tillräckligt med protein avgörande
    då du strävar efter att behålla muskler.
  • Kosttillskott: Samma som du hade använt under en vanlig viktnedgång.

Inga större konstigheter, fettförbränning med ett coolt namn.

Varför?

Finns väl egentligen inte så mycket att skriva här. En bild säger mer än tusen ord. Så här får ni över 2000 ord.

deffad kropp kvinna och man

Kolla in vår Stora deffguide för mer utförlig information om att deffa.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!