Deffa eller bulka – vad ska man börja med?

Skriven av Christian L.

Deffa eller bulka top

Den här artikeln är egentligen lika mycket en lathund för oss som det är en guide för er. Det är väldigt ofta man stöter på den här frågan på diverse forum, facebooksidor och kommentatorsfält. Det är en märklig fråga egentligen. Så vida inte man är ordentligt överviktig eller underviktig så är det helt enkelt upp till en själv vad man vill göra. Men folk verkar ändå ha svårt för att ta ett beslut så eftersom vi får frågan lite titt som tätt så tänkte vi försöka ge lite perspektiv i det hela och förhoppningsvis göra det lättare för dig att bestämma vilken väg du ska välja. Deff eller bulk.

Ett vägskäl. Till vänster väntar en låg fettprocent och synliga magmuskler. Till höger väntar ny härlig muskelmassa att stoltsera med. Allt som oftast finns där en praxis i gymvärlden att äta upp sig när solen lämnat oss och hösten börjat blåsa på, för att sedan lägga sig på kaloriunderskott några månader innan sommaren för att karva fram ens nyvunna muskelmassa lagom till att solstrålarna kan ge en ”opti-ljus”. Men ibland står man som nybörjare och har bestämt sig för att ta tag i träning just i samband med denna kapprustning inför strandsäsongen. Då är frågan lite mer aktuell.

Ska man deffa eller bulka?

Vad det till slut blir avgörs oftast av vilket utgångsläge man har.

Utgångsläge

Där är ett par utgångsläge man som nybörjare brukar finna sig i. De vanligaste är följande:

  • Smal/underviktig
  • Överviktig
  • Smal-fet (skinny-fat)
  • Normal
  • Hunnit bygga upp lite muskler

Som du ser så är alla utgångslägena fortfarande i nybörjarstadiet. Det är helt enkelt för att mer erfarna byggare oftast kan sig själva och sin kropp och har väldigt bra koll på hur dem vill gå tillväga.

Smal/underviktigt

Tänk på att med smal menar vi att man ligger i nedre delen av normal-spannet för kroppsfett. Allt för många idag använder smal för att beskriva normalvikt och det man sätter som ”normal” i folkmun idag mer tenderar att luta åt normal-spannet övre siffror och nästan övervikt i vissa fall. ”Normalvikt” är inte hur gemene man faktiskt ser ut utan där finns medecinskt bestämde siffror på vad som är normalvikt respektive övervikt.

Med en kroppssammansättnig som lutar åt beteckningen smal så är det på sin plats att bulka. Det kan tänkas lockande att deffa bort något kilo bara för att magmusklerna ska synas lite extra på stranden men en rippad kropp utan någon nämnvärd muskelmassa är föga blickfångande. Faktum är att om man har endast en kort tid på sig att komma i form med utgångsläge som smal så är det bättre att lägga upp ett intensivt schema för att bygga så mycket muskler som möjligt. Något av dessa kanske passar:

Starting Strength
Stronglifts 5×5
Jim wendler 5/3/1
GVT – German Volume Training

Överviktig

Som överviktigt är det inget större snack om vilket håll man ska gå. Bort med den ohälsosamma extravikten i första hand. Övervikt är aldrig hälsosamt.

Smal-fet (skinny-fat)

Smal-fet är i grunden samma utgångsläge som smal. Bara med lite extra kroppsfett. Det bästa är förmodligen att satsa på muskelmassa i första hand och ta hand om kroppsfettet senare.

Normal

Nu börjar saker och ting bli svårare att bedömma. Beroende på var man ligger i spannet av normalviktig så kan ens bästa val se annorlunda ut. Beroende på hur muskulös man är från början så kommer resultatet vara olika märkbart.

En viktig faktor att tänka på när man ska bestämma sig är att muskelmassa tar mycket längre tid att bygga upp än det tar att reducera sitt kroppsfett. Så om det är en tidsfråga och man vilja märka resultat så är deff det som kommer ge dig mest.

Hunnit bygga lite muskler

Kanske det svåraste utgångläget att ta ett beslut utifrån. Man har hunnt lägga på sig lite massa och det syns i spegeln, kanske man fått en och en annan kommentar från vänner och bekanta. I det här läget så står man lite mitt emellan. Här är det egentligen bara en själv som kan avgöra. Vill du få bort lite fett inför stranden eller vill du fortsätta växa. Har bulken varit grisig så kanske det är läge att kapa lite fett för att slippa stå i vassen men om bulken varit relativt jämn och lugn så kanske man kan vada ur vassen utan att skämmas ändå.

Sammanfattning

I slutändad måste man själv ta beslutet. Det ena går inte förlorat bara för att du väljer det andra. Deffar du nu så kan du bulka sen och vice versa. Det enklaste sättet att avgöra är att fråga sig själv vad man vill åstadkomma först, mer muskler eller mindre fett? Oftast ser nybörjare för kortsiktigt på sin träning. Detta blir förhoppningsvis en i raden av fettminskningar eller muskelökningar och där kommer alltid fler somrar.

Hur du än väljer så har vi guider till hands:

Fitness är en livsstil. Anamma den. Att välja det ena skjuter bara fram det andra. Välj vilket du vill uppnå först och kör hårt.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!