Den Ultimata Handlarlistan

Skriven av Christian L.

handlarlista 1

Trött på att skriva handlarlista varenda gång du ska till affären? Vi ger dig den ultimata handlarlistan. Samtidigt så har vi passande nog lagt till en utskriftsfunktion som du hittar i slutet av den här artikeln (och alla andra artiklar med för den delen). Dags att storhandla månntro?

Protein

  • Kycklingfilé
  • Nötfärs 5%
  • Oxfärs 5%
  • Lax
  • Abborre
  • Hälleflundra
  • Ägg
  • Innanlår nöt
  • Kalvinnanlår
  • Oxfilé
  • Flankstek
  • Keso
  • Kvarg
  • Äggvita
  • Fläskkotlett(skär bort fettet)
  • Bisonkött magert
  • Tonfisk
  • Kalkon
  • Älgkött

Kolhydrater

  • Havregryn
  • Sötpotatis
  • Delikatesspotatis
  • Vanlig hederlig potatis
  • Råris
  • Fullkornsbröd
  • Quinoa
  • Fullkornspasta
  • fullkornsbulgur
  • Frukt

Fiber & Grönt

  • Broccoli
  • Spenat
  • Sparris
  • Sallad (Vilken som helst, svårt att göra fel.)
  • Selleri
  • Haricot Verts (Gröna bönor)
  • Bönor överlag
  • Paprika
  • BrysselKål
  • Grönkål
  • Blomkål
  • Gurka
  • Tomater

Dryck

  • Vatten
  • Minimjölk
  • MandelMjölk
  • Mandelmjölk Osötad
  • Grönt te
  • Kaffe

Fett

  • Jordnötssmör (Utan tillsatt socker)
  • Olivolja
  • Kokosfett
  • Nötter
  • Fiskolja
  • Avokado

Övrigt

  • Bär
  • Lök
  • Vitlök

Kommentera gärna om du har något guldtips vi missat.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

11 Kommentarer Till “Den Ultimata Handlarlistan”

  1. Stefan skriver:

    Tjo jah tänkte på alla frön? Är en riktig nybörjare med kosten men jag tänkte Chia frön, goji bär m.m studsade in på en sida och läste om dessa och blandar man bara rätt så är det inte bara rikliga protein drinkar utan låg fett m.m 😃 som sagt är en rookie på detta och jag har redan lärt mig massor av träning som kost av er 👍🏻

  2. Malin skriver:

    Jag skulle vilja ha in Qourn under protein! :)

  3. cecilia skriver:

    Chili och kanel = ökar ämnesomsättningen :-)

  4. Christian skriver:

    Torsk skulle jag vilja ha in under protein

  5. Anders skriver:

    Minimjölk, skämtar ni? Den bästa mjölken som finns att köpa i affär är lantmjölken. Sen skulle jag inte kunna kalla några som helst livsmedel innehållandes vetemjöl för ”ultimata” (läs bulgur och bröd). I övrigt tumme upp för en bra lista!

    • nicholas skriver:

      Hej anders! Orsaken till att mjölk som har mindre än 1,5 procent fett är att enligt svensk lag måste den D-vitamin berikas medans vanlig standard mjölk ej är D-vitamin berikad. Förövrigt behandlas mini, lätt, mellan, 3procentig mjölk på samma sätt därför rekommenderas det ur hälso synpunkt att dricka mjölk med lägre fett procenter :)

  6. Me skriver:

    Kikärter och bönor på burk eller tetrapak. Jag använder det även som kolhydrater under diet eller istället för pasta mm.
    Havremjölk.
    linfröolja även det en bra källa för bra fett, och även en bra källa för omega3.
    Knäckebröd, de sorter med mycket fullkorn, finns även en ny sort nu med surdeg.
    Sedan om man inte orkar stå och skära grönt så är wokgrönsaker ett alternativ. Finns även många andra färdig förpackade grönsaker både frysta och färska.

    De var mitt lilla tips.

  7. Robert skriver:

    Ett litet tillägg till ”fiber och grönt” är kanske det nyttigaste man kan äta: Grönkål!

  8. kristofer skriver:

    tips från coachen är ju också att man kan köpa 20% fett på köttfärsen är mycket billigare sen steka den och ta bort fettet som kokat lös

    • Jessica skriver:

      Japp så gör vi ibland. Men vet ni vad man räknar den som i fett %? Blir det som ca 5 % fett?

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!