Finn din motivation

Skriven av Christian L.

finn din motivation top

Har du svårt att verkligen ta tag i träningen? Känner du att motivationen att ta sig ner till gymmet har dalat den senaste tiden? Misströsta ej. Fitnesskolan ger dig de bästa tipsen för att tända elden igen! Notera att denna artikel kan appliceras på allt i livet, inte bara gymmet.

Du är inte ensam

Motivation är olika för alla människor. För en del kommer den löjligt lätt och för andra ligger den begravd långt in i själen, under en stor sten med ett hangarfartyg ovanpå. Men oavsett var du börjar så kommer alla till en punkt där de någon gång tappar gnistan. Det kan vara för en dag eller ett halvår. Men alla går vi igenom det.

Att springa på gymmet när motivationen är på topp och liver leker är oftast inga problem för någon, benen nästan går på moln på väg in genom gymmets dörr. Att komma iväg och träna i sådana lägen kräver ingen karaktär, det går av sig själv.

Det är när motivationen tryter som du visar dina riktiga färger.

När livet är skit och gråa moln fyller himlen. När tanken att gå in på gymmet är ungefär lika lockande som att käka taggtråd dränkt i tabasco. När hela världen ligger på dina axlar och det känns som att benen ska vika sig vilken sekund som helst. Det är i just denna stund som du bestämmer VEM DU ÄR!!

Tänker du låta livet hålla dig nedtryckt på dina knän eller tänker du resa dig och ge livet en högerkrok?

Ditt liv. Ditt val. Du bestämmer!

Var inte nöjd

Ni har säkert hört det tusentals gånger.

”Var nöjd med dig själv”.

Chansen är stor att källan till detta uttryck aldrig har knäböjt sin egen kroppsvikt i ett squat-rack.

Om du är missnöjd med aspekter av dig själv så ta till vara på den missnöjdheten. Använd den som bränsle, låt din missnöjdhet driva dig mot dina mål. Låt missnöjdheten vara källan till ditt jävlar-anamma. Det är inget fel på att inte vara helt nöjd med sig själv.

Nöjdhet har aldrig lett till någon förändring.

Anamma det ytliga

Fitnessvärlden ses ofta som ytlig och det är den förvisso. Så vadå då?

Vem vill inte bli snyggare? Där finns faktiskt studier som visar att vackra människor lyckas bättre i livet. Att ställa sig framför spegeln och njuta av det man ser, är en kick för självförtroendet.

Är du mellan 15-30 så är chansen stor att du satte foten på gymmet för första gången för att bli attraktivare, och det är faktiskt inget fel med det. Av någon anledning så har träning för att bli snyggare blivit synonym med att inte träna för sin egen skull.

Om DU tränar för att DU vill bli snyggare, då tränar du för DIN skull.

Varför du först tar dig till gymmet är egentligen oviktigt för när du tränat ett tag så kommer dina gympass övergå en konstant jakt på att överträffa sig själv.

Finn din personliga gnista

Alla motiveras vi på olika sätt. Beroende på kön, ålder och utgångspunkt så ser vår motivation annorlunda ut, även om där finns gemensamma nämnare som genomsyrar majoriteten av de tränande massorna.

Det som motiverar dig kanske inte motiverar din granne i bänkpressen bredvid.

Leta upp din drömfysik på internet, skriv ut en bild och sätt uppe den någonstans där hemma. Är ditt mål att kapa kilo så är kylskåpet en bra plats att placera bilden på. Eller varför inte som bakgrundsbild på dator. Någonstans där du kan se den och påminnas om varför du ska packa väskan och dra dina tunga ben iväg till gymmet ännu en dag.

Sätt delmål

Delmål är något av det bästa du kan göra i motivationsväg. Med delmål så har du en mindre sträcka att kämpa tills du får tillfredställelse. Den kortare vägen till ett delmål motiverar dig att kämpa och när du når ditt mål så kommer tillfredställelsen motivera dig till att fortsätta mot nästa mål.

Det blir en evig cirkel av motivation och åstadkommanden. Det kan vara kilo på vågen, fettprocent eller vikter på stången. Delmål är en utmärkt motivationskälla.

Planering

Planering går lite hand i hand med delmål. Vi människor fungerar bättre med en röd tråd att följa, så är det bara.

Det är också lättare att ta sig till gymmet med en klar bild av vad som ska hända under ditt gympass. Att lämna en plats öppen för att variera sig i sina övningar kan vara trevligt för omväxlingen men att höfta sig igenom ett helt träningspass gör oftast att prestationen blir lidande och till följd av det blir även dina resultat lidande.

Läs mer om träningsscheman här.

Sluta vänta

Motivation kommer inte med posten, och inte med email heller för den delen. Sitt inte och vänta på att motivationen ska infinna sig, leta aktivt upp den.

Omringa dig med saker du vet motiverar dig och eliminera saker som håller dig tillbaka. Personer som ting. Om din omgivning trycker ner din motivation så ska du kanske omvärdera ditt umgänge med dessa negativa människor.

Åt hel***e med ”lagom”

finn din motivation bottom

Vad har Albert Einstein, Muhammad Ali och Peter Forsberg gemensamt?

Ingen av dem satsade på ”lagom”.

Där finns nog inget svenskare än ”lagom är bäst”. Det enda lagom någonsin lett till är just det, lagom. Detta är jantelagen i sitt esse och det är fullkomligt TRAMS!

Vi har mellan 80 och 100 år här på jorden att leva. Vissa mer och vissa mindre. Fråga dig själv, vill du verkligen leva ditt liv ”lagom” mycket?

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

En Kommentar Till “Finn din motivation”

  1. […] att hon fått ett jobb. Spännande! Men innan dess ska jag avsluta mitt pass på jobbet för att sedan gå till gymmet och springa en stund. Älskar att gå till gymmet innan lunch, det är så himla folktomt då. Nä, […]

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!