Fitnessmodellen och NPC Figure tävlande Samantha Baker snackar kost och träning med Fitnesskolan.se

Skriven av Christian L.

samantha baker 18

Samantha’s siffror

Ålder – 33
Längd – 172 cm
Vikt – 61-62,5 kg

Hur började du med kroppsbygge?

Jag började träna i samband med college. Jag brukade alltid se min far träna i källaren varje morgon innan han åkte till jobbet och det var något jag alltid velat göra. Jag var alltid aktiv i olika sporter, bland annat dans, under min uppväxt. Dansen fortsatte jag med genom High School, College och även College. Jag ville fortsätta med nåt som pushade mig till att bli bättre. Styrketräningen gjorde just det.

samantha baker 17

Hur håller du dig motiverad?

Jag håller mig ständigt motiverad genom att påminna mig själv om vilken tur jag har, bara det faktum att jag kan resa mig ur sängen varje dag och träna. Att jag kan inspirera andra till ett hälsosammare liv. Mina fans håller mig också motiverad genom alla kommentarer och mail jag får där de berättar sina egna historier, deras motgångar och hur jag hjälpt dem som inspirationskälla. Allt det motiverar mig till att pusha framåt.

samantha baker 16

Hur ser din träningsrutin ut för tillfället?

För tillfället tränar jag en muskelgrupp om dagen, oftast 4 övningar med 3-4 set för varje övning.

Jag skiftar mellan tunga och lättar dagar. En tung dag så blir det mindre reps och mer vikt. Jag kör även kondition och mage på ”vilodagar”. När jag förbereder inför tävling eller plåtning så kör jag cardio varje morgon oavsett vad jag tränar den dagen. Sen gör jag små ändringar efter behov.

samantha baker 15

Hur ser din kost ut under deff?

Jag deffar egentligen aldrig. När jag förbereder inför tävling eller plåtning så gör jag en tömning i en dag eller kanske ett par dagar beroende på vilken look jag är ute efter. Jag gör det genom att sänka kolhydraterna, sen cykla dem och sänka vattenintaget.

Just nu dock, så består min kost av 6 mål om dagen. Jag använder mig av det här:

Protein
Kyckling
Fisk
Mager kalkonfärs

Kolhydrater
Råris
Havre
Sötpotatis

Grönsaker
Haricot Verts (Gröna bönor)
Spenat
Broccoli
Sparris
Grönkål

Mycket vatten!

Det variera lite men överlag så ser dagarna ut så där.

samantha baker 9

Ditt bästa ”Cheatmeal”?

Mitt bästa cheatmeal är och förblir pizza :)

samantha baker 11

Vilka kosttillskott använder du för tillfället?

samantha baker 4

Om du bara fick använda 5 övningar för resten av livet, vilka skulle de vara och varför?

Det var en svår fråga men om jag MÅSTE välja:

Hantelrodd

Axelpress med hantlar

Kettlebell Thrusters

Battle Rope Suicides

Knäböj med kroppsvikt

För mig egen del så är detta vad jag hade behövt och haft nytta resten av mitt liv. Baserat på min kropp så kommer jag alltid behöva träna en del muskler på ett visst sätt till skillnad från andra muskler som jag inte behöver träna primärt. Dessa 5 övningar baserat på varierande grepp, handplacering och träningsfrekvens kommer att träna min rygg, mina axlar och rumpan samtidigt som de indirekt tränar biceps, triceps, mage och höftböjare.

samantha baker 7

Vilken muskelgrupp är din favorit?

Min favoritmuskelgrupp får nog bli den som jag alltid jobbar på att förbättra och det är rumpan. Nyckel till en bra rumpa är teknik och att vara konsekvent.  Gluteus är inte alltid den muskel som det märks mest framsteg på, vilket gör att det är lätt att man slutar träna den rumpan lika hårt om resten av muskelgrupperna men framstegen kommer, bara du lägger in timmarna på gymmet och är noga med formen så du prickskjuter rumpans muskler ordentligt.

samantha baker 3

Favoritcitat

-”I am thankful to all those who said no. Because of them I did it myself.” – Albert Einstein

samantha baker 12

Motto i livet?

Lev för dagen. Fokusera inte så mycket på imorgon, nästa vecka eller nästa månad för medans du oroar dig för imorgon så missar du idag.

Njut varje sekund av idag.

samantha baker 2

Vad anser du ha bidragit till att du nått dit du är idag?

Jag anser att ihärdighet och beslutsamhet har tagit mig dit jag är idag. Jag tror att övertala sig själv att man kan åstadkomma vad man än tar sig för, är nyckel till att lyckas. Att inte lyssna på andras negativa åsikter eller att luta sig mot andras godkännande. Att aldrig ge upp trots att allting runt omkring en faller samman. Min vilja att kämpa vidare tror jag har tagit mig dit jag är idag. Jag tror också att oviljan att nöja mig med bara ”ok”, att vilja förbättra mig och min tillvaro kommer att ta mig dit jag vill komma.

samantha baker 1

Vem är din största inspirationskälla?

En av mina största inspirationskällor kommer alltid vara mina föräldrar, mamma och pappa Baker. De har inspirerat mig på alla sätt möjligt. Deras uppfostran och deras äktenskap är sann inspiration för mig. En annan inspirationskälla är Shyne, min Pitbull. Jag vet det kan tyckas märkligt att ha en hund som inspirationskälla men Shyne är adopterad från hemska förhållanden. Trots det så slutar hon aldrig älska och vara lojal.

Villkorslös kärlek och lojalitet, det blir inte mer inspirerande än så.

Sist men inte minst, min bättre hälft. Trots väldigt dåliga barndomsförhållande, hemska motgångar som vuxen och situationer de flesta av oss hade ansett oöverkomliga så fortsätter han se det positiva i vardagen och sätter alltid andra framför sig själv. Han inspirerar mig varje dag till att vara en bättre människa.

samantha baker 5

Topp 5 låtar på gymmet

1. Game – 400 bars

2. Pusha T – Sweet Serenade

3. WuTang – Triumph

4. Drake – 5 am in toronto

5. Game & Travis Barker – Dope Boyz

samantha baker 8

Några sista råd till våra läsare?

Ge 1000% i strävan efter dina mål. Välj den väg som gör dig lycklig. Gör ingen plats för negativitet i ditt liv eller på din väg mot dina drömmar. Bry dig inte om de som säger nej och de som inte tror på dig utan fokusera bara på det positiva. Du är fullt kapabel till att skapa dina egna ”Ja” i livet.

samantha baker 13

Och träna varje dag som om det vore den sista!!

Facebook: www.facebook.com/samanthabakerprofitnessmodel
Twitter: www.twitter.com/MODELSAMBAKER
Hemsida: www.samanthabaker.net
Instagram: @samsuebaker

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!