Gå ner i vikt – Kampen mot hungern

Skriven av Christian L.

kampen mot hunger frustration

Många är nyårslöftena om viktnedgång. Varje nytt år bestämmer sig en ny skara människor att detta år ska bli annorlunda. Slut på småätandet, slut på godiskvällarna och slut med att ta hissen. Så varför misslyckas så många, så ofta. Jo, för att viktnedgång är en konstant kamp mot hungern. Denna hunger som är den mest grundläggande mänskliga instinkten. Det går inte att undvika hungern men där finns sätt att dämpa den och göra nyårslöftet till en lite lättare kamp.

Konstant hungrig

Människokroppen är inte konstruerad för dagens välfärd, en välfärd vi inte haft mer än i 100 år. Maten idag ligger serverad längs frysdiskarna och många jobb består av att sitta stilla i en kontorsstol hela dagarna. Detta kombinerat med en hjärna som säger åt oss att äta så vi kan överleva ifall där skulle komma en period utan tillgång till mat. Nu har vi konstant tillgång till mat men 100 år är inte tillräckligt för att anpassa varken vår hjärna eller kropp till dessa nya levnadsförhållanden. Så hungern kan du inte bli av med. Men det går att manipulera. Om än lite.

Mycket protein

kampen mot hungern protein

Protein är den mest mättande av alla näringsämnena. Det faktum att kroppen är mindre glad för att lagra överskott av protein som kroppsfett är dessutom en trevlig bonus. Om du också valt att styrketräna som komplement till din nya livsstil så kommer proteinet väl till hands för att tillföra musklerna välbehövda aminosyror. Där finns verkligen ingenting negativt att säga om protein.

Kyckling utan skinn, tonfisk, ägg och proteinpulver är riktigt bra proteinkällor.

Kolhydrat vs kolhydrat

När man går på diet gäller det att välja rätt bland kollisarna.

Fiberrika, långsamma kolhydrater kommer ge dig en mer långvarig mättnadskänsla än snabba kolhydrater. Byt ut allt du kan i ditt hem mot en fullkornsvariant. Det flesta spannmålsprodukter har idag en fullkornsversion. Havregrynsgröt till frukost eller mellanmål är en oslagbar klassiker. Grönsaker av alla dess slag är bra kolhydratskällor.

Behöver vi verkligen skriva att ni ska kasta ut det vita brödet?

HOT HOT HOT!

HOT HOT HOT

Starka kryddor är ett annat bra knep. Krydda maten med chili och liknande, så kommer du dricka mer under din måltid. Mer vätska fyller ut magen och du kommer känna dig mätt både fortare och längre.

En annan fördel med starka kryddor är att det sätter fart på ämnesomsättningen.

Livets källa

Om du ska gå på diet så är chanserna stora att du bytt ut dina vanliga drycker mot vatten, och har du du inte det så bör du. Se till att få i dig ordentligt med vatten varje dag. 2-3 liter brukar man säga en vuxen människa bör få i sig varje dag. Dessa uppgifter kan vara lite missvisande då 2-3 liter gäller HELA ditt vattenupptag. Där är nämligen vatten i all mat vi äter också, så den faktiska siffran för hur mycket vatten du bör få i dig via dryckesväg är bara hälften.

För att vara på den säkra sidan kan du sikta på 1,5-2 liter vatten om dagen.

Livets svarta guld

Kaffe är en utmärkt dryck för den som vill gå ner i vikt. Kaffe ska drickas svart för er som undrar. Har du någonsin funderat över att sluta med mjölken och sockret i kaffet så är ditt nyårslöfte ett perfekt tillfälle för det. Kaffet kommer smaka sämre i några veckor men sen kommer kaffet smaka bättre än någonsin. Fråga någon som gjort det så kommer du få höra. Nu när du bytt till svart kaffe så är denna dryck ett superbra komplement till din kost.

Kaffet dämpar din hunger och gör dig piggare tack vare koffeinet.

Träna hårt

kampen mot hungern träna hårt

Träningen i sig kommer inte dämpa din hunger men när du sitter i soffan och knappt orkar röra dig efter ett hårt träningspass så kommer kylskåpet känns som mil iväg. Träningsvärken nästa dag kommer i sin tur göra att varje ömmande steg mot kylskåpet kommer vara en påminnelse om att du kämpar för att gå ner i vikt och om du slarvar så är smärtan i onödan.

Det psykiska under en diet är i slutändan det som gör skillnaden.

Ställ in psyket

Ingen har någonsin lyckats genomföra en diet, med en vilja som är böjlig som ett halmstrå i vinden. Men det betyder inte att du som har dålig viljestyrka är dömd att misslyckas. Allt handlar om inställningen. Med lyckad diet menar vi en diet med bestående resultat. Vill man gå ner i vikt och bli vältränad måste man inse att det handlar om ett livsstilsbyte. Ditt gamla liv har gjort dig till den du är idag, du måste lämna den livsstilen och aldrig återvända. Ser du dieten som en temporär lösning så kommer viktnedgången bli just det, temporär.

Med rätt inställning till din diet så är det mycket lättare att hålla dig till din nya livsstil.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!