Fit efter 40 – Gina Ostarly snackar med Fitnesskolan.se

Skriven av Christian L.

gina 1

Gina’s Siffror

Ålder – 46
Längd – 162 cm
Vikt – 57 kg

Hur startade du din fitnessresa?

Fitness startade i mitt huvud innan kroppen. Jag var en 30 årig kvinna med 3 barn som började fråga sig om tiden som ”sexig” var över. Skulle jag bara fortsätta gå upp i vikt och till slut få byta in stringbikinin mot mammabyxor. Jag var tvungen att bestämma mig för vilket sort liv jag ville ha åt mig och min familj. ”Rätt så bra” dög helt enkelt inte. Mitt beslut förändrade mitt liv, precis som för många andra jag har haft turen att träffa under min resa genom fitnessvärlden.

Hur brukar folk reagera när du berättar att du är över 40?

Första reaktionen brukar oftast vara ett förbluffat ansiktsuttryck. Sen följer ”Jo, jag är verkligen så gammal”- debatten. Efter jag lyckats övertala dem att jag faktiskt är så gammal så blir de väldigt frågvisa över min livstil och hur jag lyckats. Sådana möten ger mig chansen att dela min passion för hälsa och uppmuntra andra att göra detsamma. När de väl fått igång mig så får de höra de bra nyheterna. Jag älskar att upprepa frasen ”Ålder är bara en siffra”.

Hur ser din rutin ut för tillfället?

Min rutin ändrar sig hela tiden. Jobb, familj och livet i allmänhet håller mig rätt så upptagen. Den viktigaste är att det där finns ALLTID en rutin. Att vara konsekvent har alltid varit mitt ”hemliga vapen. Just nu så är jobbet lätt och jag har turen att för tillfället bo på en varm plats.

Cardio

Jag har aldrig kunnat komma åt den sköna känslan joggare snackar om när jag kör cardio så ärligt talat avskyr jag det. Men jag har lyckats få in cardion så gott det går eftersom cardio bör vara en del av en gedigen fitness-rutin. Jag försöker hålla cardion utomhus så mycket som möjligt i form av åka rullskridskor. Inomhus gillar jag att köra högtempo cirkelträning som håller pulsen uppe. På senare tid har jag börjat med HIIT. Cardion kör jag cirka 3-4 dagar i veckan, minst 30 minuter åt gången.

Styrketräning

Att lyfta skrot är min passion och när schemat tillåter det så blir det 6 dagar i veckan. När jag är på gymmet så ofta så splittar jag kroppen på de 6 dagarna för att ge min kropp chansen att återhämta sig ordentligt.

Exempel på en vecka:

Måndag – Rygg + en cardiosession

Tisdag – Biceps/Mage + en cardiosession

Onsdag – Ben/Mage

Torsdag – Triceps/Mage + en cardiosession

Fredag – Axlar/Bröst + en cardiosession

Lördag – Vila

Söndag – Vila

gina 4

Hur ser din diet ut en vanlig dag?

Jag använder aldrig ”the D-word”. Misslyckandet av de flesta viktminskningar ligger i det ordet. Om du vill lyckas, prova en ”eating lifestyle”. Jag använder mig av ett 80/20 upplägg. 80 procent nyttig mat och 20 procent av ”lifes naughty must-haves”. Jag äter fem eller sex mål om dagen. Folk som känner mig säger att jag äter hela tiden och det gör jag faktiskt. Varje mål innehåller en proteinkälla, en kolhydratsälla och en fettkälla. Så äter jag alltid i veckodagarna.

Nyttig mat behöver inte betyda smaklös. En del av att ha ett balanserat och roligt liv är att vara duktigt i köket. Jag äter en hel del desserter som inte töjer ut livremmen och en bra tillagad kyckling med rätt kryddor kan göra en måltid. Jag brukar tänka att allt det där kycklingfettet smörjer mina leder.

På helgerna brukar jag släppa in lite underbara onyttigheter i min värld. Doberge-kaka är inte det bästa för min kropp men det håller min hjärna glad. Allt handlar om balans. Att käka selleri och morötter för länge är ett bra recept på en heldags frossande i donuts. Tillåt dig själv ha kul.

gina 5

Topp 10 mat du hittar i mitt kylskåp:

  • Kycklingbröst
  • Kycklingfärs och kalkonburgare
  • Färska gröna bönor
  • Färsk sparris
  • Vanlig fettfri yoghurt
  • Osötad mandelmjölk
  • Ägg ägg och ägg
  • Råris
  • Röda Kidneybönor
  • Bananer

Vilka kosttillskott använder du?

Multivitamin
Vassleprotein
Kreatin

Multivitamin är min ”försäkringspolicy”. Även om du äter en balanserad kost så förlorar maten näring innan den hunnit fram till din tallrik. Jag älskar proteinpulver. Det är ett enkelt och gott sätt att fylla ut ditt dagliga proteinintag. Dem är som en nyttiga milkshakes! För muskelbygge och återhämtning så är det kreatin som gäller.

Nämn 3 övningar som betytt mycket för din fysiska utveckling

Favoritövningar tenderar att ändras med åren, speciellt om du springer på gymmet 6 dar i veckan men mina nuvarande favoriter är:

Benpress – Jag gillar att ha viktmål i min träning. På sistone har jag kört riktigt tungt. Belöningen? Ben!

Pull-ups – Bästa ryggbyggaren någonsin, sen är det kul att ”showa” ibland!

Hängande benlyft – Den här övningen har varit en fast punkt genom åren, jag tillskriver den mitt sixpack.

gina 2

Vilken muskelgrupp är din favorit?

Jag är inte direkt genetisk fullpackad med muskler och har fått jobba hårt så min favorit får bli benen. Det tar både smart planering och en hel del tålamod för att bygga en bra fysik. De flesta tror de kommer vara biffiga med 5 procent kroppsfett efter ett halvår på gymmet. Därför ger de upp så snabbt.

-”Tungt bygger bäst. Oroa er inte tjejer, ni kommer inte se ut som Arnold bara för att ni lägger på tunga vikter. Jag gör inte det efter alla dessa år”.

Favoritcitat?

Jag brukade ha favoritcitat men med tiden har jag lärt mig att det är inte orden, utan vem som säger det som betyder något. Nu för tiden så är allt mitt barnbarn säger mitt favoritcitat.

Vad tror du är viktigast för att hålla formen efter 40?

Jag tror det har mer att göra med attityden än något annat. Det som hindrar många av oss i den här åldern är inställningen. Vi är inte ”over the hill” eller gamla och definitivt inte inkapabla. Allt börjar med tron på dig själv. Frågan bör aldrig vara ”Kan jag komma i mitt livs form?” utan ”Hur ska jag göra för att nå dit?”.

Hur får du ihop 3 barn, träning och vardagslivet?

En del dagar kan vara en ren cirkus. Men man får ta en dag i taget och ibland en timme i taget. Jag tenderar att vara rätt så oflexibel i min vardagsrutin så när saker och ting inte går som planerat så blir jag stirrig. Men med tiden så har jag lagt till mig med en mer ”Go with the flow” attityd. Man får vara realistisk i sitt tänkande. En del dagar blir inte allting gjort helt enkelt men det är okej. Missar jag ett träningspass så tar jag det dagen efter och kör vidare.

gina 3

Hur håller motivationen uppe?

Största delen av min motivation kommer från att hjälpa andra. Vetskapen att jag kan hjälpa andra leva ett gladare, hälsosammare och mer produktivt liv driver mig framåt. Jag älskar att hjälpa kvinnor som är i samma ålder som jag var när jag började. Det är en växande trend idag och jag kan stolt säga att jag var med från början och hjälpte sätta det i rullning. Under de jobbigaste stunderna i mitt liv så hjälpte en hälsosam kropp och gud mig att pusha på.

Vem är din största inspirationskälla?

Det har varit så många att det är svårt att nämna bara en. Med åldern så har min inspiration från Rachel McLish växt mer och mer. Hon är det ultimata exemplet på tidlös skönhet för kvinnor. Rachel visar att vi kan vara starka och sexiga oavsett ålder. Sen har hon ju förbaskat snygga Biceps!

Mail: GinaOstarly@gmail.com
Facebook: www.facebook.com/pages/Gina-Ostarly-The-New-Forty
Instagram: instagram.com/gothenewforty

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!