Håll motivationen uppe i Vintermörkret

Skriven av Christian L.

snö stadslandskap

December har precis börjat, temperaturen börjar röra sig runt nollan och dagsljus börjar bli så sällsynt att tillskott av D-vitamin borde bli standard i varje hems skafferi oavsett om man tränar eller inte. Decembermånaden är en svår månad för en fitnessentusiast. Julmat, julgodis, julgrisar och julmage har en tendens att störa ens kosthållning. Minusgrader, slask och drivor av snö kan göra färden till gymmet mindre lockande än den varit under årets bättre dagar. Många frestelser i kosten och många hinder mellan dig och gymmet är inte den bästa kombinationen för en gymråtta på sin resa mot drömkroppen. Så vad kan man göra för att få ut det mesta ur denna mörka vintermånad och hålla motivationen uppe. Vi tänkte lista några tips.

Skaffa en träningspartner

Delad glädje är dubbel glädje säger de ju. Är då delad motivation dubbel motivation? Nja, kanske inte men är ni två så är det mindre risk för att latmasken i nån av er får överhanden och gympasset uteblir. Det är heller aldrig fel att ta del av din träningspartners kunskaper och rutin. Med rätt träningspartner så kan din träning tas till nya höjder.

Tjuvstarta det nya året

Ett bra sätt att ta sig igenom svårigheter i allmänhet är att blicka framåt och så även när det gäller fitness. Börja planera ditt nya år redan nu. Fundera på hur du ska lägga upp våren. Blir det deff i början av februari eller tänker du bulka längre in på året och köra en hårdare deff närmare sommaren. Man kan också sätta av hela nästa år åt att bulka sakta men säkert. Valmöjligheterna är många och valet är ditt. Det är förvånande hur många gånger man stöter på den här frågan:

”Ska jag deffa eller bulka?”.

Överallt på diverse forum och andra frågeplatser så dyker den här upp. Det är en märklig fråga egentligen. Lite som att fråga ”kan du berätta för mig vad jag vill göra med min kropp?”. Om du bulkar så bygger du muskler men blir inte av med fett och om du deffar så blir du av med fett men bygger inte muskler. I 99 % av fallen så är det i alla fall så. Det är bara att välja själv vad du vill göra först.

Vill du bli både större och mer deffad så kommer du med största sannolikhet behöva göra båda förr eller senare.

Håll din rutin

Försök ditt bästa att vara kontinuerlig i din träning även i juletid. Vet du med dig att det kommer veckor som blir köriga så gör ett separat schema för de veckorna med mindre träningsdagar istället för att när veckan kommer behöva skippa ett pass. Att du missar ett pass har ingen direkt inverkan på dina framsteg men det dock inverkan på psyket.

Att ”skippa” eller ”missa” ett pass kan lätt bli en permanent inställning om man vänjer sig vid tanken.

Därför är det bättre att göra ett separat splitschema på mindre dagar om du vet med dig att du med största sannolikhet kommer missa ett pass. Träningskvantiteten blir densamma men din hjärna förknippar det inte med att ”skippa” ett pass. Det här tipset är inte så relevant om det bara handlat om ett pass en vecka runt jul, men om du vet att du kommer ligga tight på det under några veckors tid så är det bättre att du kör ett annat schema än att du kommer tillbaka från jul och nyårsveckorna med inställningen att det är okej att skippa träningspass lite efter behov. För behov kan snabbt bytas ut till ork eller lust och innan man vet ordet av så är man en soffpotatis vars träningsvecka består i att leta efter fjärrkontrollen på fredagskvällen när den hamnat mellan soffkuddarna.

Njut av julafton

Hur mycket man än kan predika nyttig kost så finns det dagar på året då man helt enkelt får böja sig för trycket och frossa i god mat. Julafton är definitivt en av de dagarna. En tid för att njuta med släkt och vänner. Kaloriräkningen kan vänta en dag. Det kan också vara bra att lämna lite plats åt tröstätande ifall man inte fick julklappen man önskat sig av tomten.

Fitness handlar om att höja livskvaliteten. Sitter man och räknar kalorier under julmiddagen så har man missat vad livskvalitet egentligen handlar om.

(Jul)grisbulka

Vill du ändå optimera din julmiddag så kör ett stenhårt pass tidigt på julafton och frossa sedan i allt på julbordet som innehåller protein. Kött, ägg, lax och diverse godsaker. Om du har en planerad deff till våren så kan du viga december åt en månads riktig ordentlig bulk. Rubriken är dock lite skämt. Någon grisbulk är ju inte nödvändig utan vi menar att äta vad du vill, bara håll koll på att ditt proteinintag ligger på 2 gram per kroppskilo eller över.

I december är det ändå tjocktröja som gäller.

Sammanfattning

Det är snart jul och innan man hunnit köra en 12 reppare så är våren stundande och det är dags att vässa formen inför stranden igen. Gå inte miste om de sista månaderna utan se det som en slutspurt.

De sista passen att träna riktigt näsblods-hårt och klämma ut det sista ur din träning innan deffen drar igång.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!