Rippad fysik – Josef Rakich snackar med Fitnesskolan.se

Skriven av Christian L.

josef 1

Josef’s Siffror:

Ålder – 22
Längd – 178 cm
Vikt – 81,5 kg

josef 10

Hur började du styrketräna?

Allting började 2008 när min mor vann ett tvåveckors provkort på ett gym. Hon ville inte ha det så hon
gav det till mig istället. Jag gick där de 2 veckorna och bestämde mig sen att bli medlem på gymmet.
Vi var några kompisar som började träna ihop ett par dar i veckan. Medans månaderna gick så började
vi se framsteg, trots att vi inte riktigt visste vad vi höll på med. När vi väl började se förändringarna i vår
fysik så började vi bli mer seriösa med träningen och kosten.

Det var då vi verkligen började se ordentliga framsteg och sen den dagen har vi aldrig blickat tillbaka.
Stenhård träning och en bra kost varje dag. Det var inte längre en hobby utan en livsstil.

josef 2

Vilka nybörjarmisstag gjorde du?

Jag tränade bröst och biceps varenda dag.

-”Curls for the Girls haha”.

Jag hade heller ingen aning om hur man skulle sköta kosten och festade varenda helg.

Hur ser ditt träningsschema ut idag?

Jag kör en högvolyms 5-dagarssplit där jag tränar varje muskelgrupp en gång i veckan förutom mage och
vader som jag kör 2 gånger per vecka. Jag har prövat många olika rutiner där jag tränat muskelgrupperna
både 2 och 3 gånger i veckan men jag har märkt att jag får bästa resultatet genom att köra igenom
kroppen en gång i veckan men med högre volym. Repetitionsantalet är allt från 2 till 50 men det flesta
sets hamnar på 12-15 reps.

josef 6

Hur ser kosten ut?

Min kost ser EXAKT likadan ut varje dag. Jag kör efter samma kostschema i 4 veckor sen justerar kalorimängd och makronutrienter efter behov. Beroende på hur långt in i en deff jag är så brukar jag
inkludera ätardagar för att boosta leptin-nivåerna (kungen av alla fettförbrännande hormoner).
Jag brukar sikta på 2 gram protein och 0.8 gram fett per kilo FETTFRI massa.
Efter det så fyller jag upp resten av kaloriintaget med kolhydrater efter som kolhydrater är kroppens bästa
form av bränsle.

Vilka kosttillskott använder du just nu?

josef 4

Vilka 3 övningar kan du inte leva utan?

Viktade Pull-ups
Bästa övningen för ryggen enligt mig plus att den aktiverar biceps.

Dips
Bra övning för bröstet plus bra aktivering av triceps och axlar.

Knäböj
Kungen av övningar för underkroppen.

josef 9

Vilken muskelgrupp är din favorit och vad tror du är viktigt för att bygga upp den?

Mina bröstmuskler. För att utveckla en bra bröstmuskulatur är det viktigt med bra teknik och full ROM.
De flesta som tränar brösten aktiverar axlarna och triceps för mycket då de bara sänker ner stången
halva vägen. Din bröstmuskulatur är som mest belastad i den nedersta fasen av bänkpress (När stången
rör vid bröstet).

josef 8

Favoritcitat

-”Train insane or remain the same”.

josef 7

Vad driver dig?

Det här är mitt jobb och jag älskar det. Att lyfta skrot är min passion och varje dag vaknar jag
mer motiverad än dagen innan. Mina fans ger mig otroligt mycket motivation att fortsätta pusha
mig själv.

josef 3

Hur ser framtiden ut?

STORA planer, ni får vänta och se ;)

Vad är ditt bästa råd för någon som precis börjat styrketräna?

Träna hårt, sköt din kost och var konsekvent!

josef 5

Hemsida: josefrakichfitness.com
Facebook: facebook.com/JosefRakichFitness
Twitter: twitter.com/ImJosefRakich
Instagram: instagram.com/josefrakich
Youtube: youtube.com/JosefRakich1

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!