Kosttillskottsguiden

Tanken med den här guiden är att dels sprida lite ljus över vad som mer eller mindre kan kallas en djungel av kosttillskott men också att förhoppningsvis hjälpa dig som läser den att lägga dina surt förvärvade pengar på tillskott som faktiskt ger dig något tillbaka.

Listan på kosttillskott som finns på marknaden kan göras väldigt lång medans listan på kosttillskott som är något att ha är desto mindre. Mycket, mycket mindre.

Den här sidan kommer inte innehålla några längre utsvävningar om de olika tillskottens egenskaper, effekt och ursprung, det kan man hitta på andra ställen på hemsidan, utan är istället en kortfattad guide till de kosttillskott man bör hålla sig till om man vill ha tillskott som fungerar och gör vad de säger sig göra.

Den här sidan kommer att uppdateras med tiden när vi känner att där är något som förtjänar en plats i guiden.

Vassleprotein

Vassleprotein framställs ur mjölk och är den ena sorten av mjölkprotein, där kasein är den andra. Mjölkprotein innehåller ca 20 % vassle och 80 % kasein.

Vassleprotein är förmodligen det mesta sålda kosttillskottet i världen och en utomordentlig källa till fullvärdigt protein. Vassleprotein är snabbverkande protein som snabbt metaboliseras och höjer kraftigt din proteinsyntes. Vassleprotein verkar dessutom vara den mest potenta proteinkällan vad gäller stimulering av proteinsyntesen. Såvida du inte aktivt utesluter animaliska produkter ur din kost så är det vassleprotein som är ditt självklara val av proteintillskott.

Protein i form av vassle är dessutom den kanske billigaste källan till fullvärdigt protein man kan hitta, tro det eller ej.

Kvalitativt vassleprotein hittar du här.

Kaseinprotein

”Motsatsen” till vassleproteinets snabbverkande egenskaper. Kaseinprotein som utgör ca 80 % av mjölkproteinet är ett sakta verkande protein som metaboliseras lugnt och fint och ger en stadig tillförsel av aminosyror till blodet.

Kaseinprotein brukar kallas ”kvällsproteinet” då många tar det innan läggdags för att det ska ge kroppen tillgång till protein under nattsömnen. Kasein passar förövrigt väldigt bra i matlagning eller som mellanmål då det är något mer mättande än vassle.

Kaseinprotein hittar du här.

Aminosyror

Aminosyror hittar du oftast i form av BCAA eller EAA men också i form av enskilda aminosyror som beta-alanin. De mest användbara får man nog säga är EAA (Essential Amino Acids) och BCAA (Branched Chained Amino Acids) där den förstnämnde är den mest potenta höjaren av din  proteinsyntes och består av alla de essentiella aminosyrorna. BCAA består i sin tur av de tre grenade aminosyrorna Leucin, Isoleucin och Valin. Leucin spelar till exempel en viktig roll i proteinsyntesen.

Aminosyror är ett enkelt sätt att öka ”proteinintaget” utan att addera några vidare kalorier och samtidigt stimulera proteinsyntesen. De fyller dessutom inte upp magen något vidare om du vill ta dem innan ett träningspass.

BCAA finner du här.

Och EAA hittar du här.

Gainers

Man kan säga att Gainers är till för dem som har svårt att gå upp i vikt alternativt svårt att få i sig tillräckligt med mat för att gå upp i vikt. Om du utan problem kommer över kaloribalans genom ett vanligt matintag så finns det ingen anledning till att lägga pengar på gainers. Kör på proteinpulver och vanlig mat istället.

Men för dig som tycker det är besvärligt att få i sig tillräckligt mycket mat för att optimalt lägga på dig massa så kan gainers kanske vara till hjälp. En gainer är mer eller mindre en proteinrik måltid i pulverform. I och med att gainers inte spar på kalorierna så är oftast gainers riktigt smarriga dessutom.

Gainers finns att köpa här.

Kreatin Monohydrat

Om du läst lite artiklar här på fitnesskolan så kanske du märkt att vi pushar rätt så hårt för Kreatin och det är av den enkla anledningen att det är ett av få kosttillskott som verkligen fungerar och hjälper dig bygga muskler samt prestera bättre på gymmet. Sen att det är ett väldigt billigt tillskott gör inte saken sämre. Ska du testa ett enda tillskott från den här listan så testa Kreatin Monohydrat, det är värt varenda krona.

Det bästa kosttillskottet för ökad muskeltillväxt, finner du här.

Vitamin D

Vitamin D har fått rätt så mycket uppmärksamhet de senare åren speciellt i gråmulna lilla Sverige och där ligger faktiskt en hel del bakom de sensationslystna tidningsrubrikerna för ovanlighetens skull.

Sveriges befolkning får lite för lite solljus under vinterhalvåret och det kan faktiskt vara på sin plats med ett tillskott av Vitamin-D.

Tittar du ut genom dörren med jämna mellanrum när solen skiner så är det dock förmodligen överflödigt under sommarhalvåret.

Lite Vitamin-D för dig med solbrist, återfinns här.

Multivitamin

Multivitamin är kanske västvärldens mest överflödigt använda kosttillskott och även det mest spridda. Om du äter någorlunda varierat så kommer du lätt upp i dagsbehoven för de olika vitaminerna kroppen behöver.

Men mutivitamin gör dock vad den påstår sig göra och om du håller en väldigt ensidig kost under till exempel en diet så kan det passa att köra på den säkra sida med en multi om dagen. I 9 fall av 10 så är det dock inte nödvändigt.

Om du verkligen tror du kan behöva en så finner du multivitaminer här.

Koffein

Förutom att koffein förmodligen bidrar till att dagens moderna sönderstressade samhälle fortfarande håller sig flytande så kan koffein även hjälpa dig prestera bättre på gymmet, speciellt om du inte fått tillräckligt med sömn eller på annat vis mattat ut dig innan gympasset.

Men tänk på att försöka undvika koffein om du tränar på sen eftermiddag eller kväll då halveringstiden kan vara upp till 7 timmar och ett intag sent på dagen kan påverka din sömn(och med den din återhämtning) negativt.

Koffeintabletter till bra pris hittar du här.

Kosttillskott du inte bör lägga pengar på rent generellt

  • Fettförbrännare.
  • Testosteronhöjare.
  • Alla former av detoxkurer – fullkomligt trams. Seriöst, fullkomligt jäkla nonsens av sällan skådad grad.

Några ord om Pre-Workout-produkter

Om du räknar bort de PWO-produkter som innehåller ämnen som med tiden visar sig vara olämpliga och förbjuds, så är det aktiva ämnet i de PWO:er med faktisk effekt vanligt koffein. Så samtidigt som dessa produkter förvisso piggar upp precis som de beskriver sig göra, så är det inget mer än koffein med smaksatt utfyllnad. Att få i dig 300 mg koffein via ett av de kändare märkenas PWO-produkt kostar snäppet under 15 gånger pengarna för samma mängd koffein via koffeintabletter.

Fast visst, de kastar ju också ihop ett gäng ämnen med lika vetenskaplig grund som Joe Laberos scenshower och lägger till en skvätt kärnextrakt från någon exotisk pepparfrukt och döper blandningen till något med ”matrix” eller ”formula” på slutet och vips så har vi en PWO som låter stencool och säljer som smör i solsken. Men det som ger dig den där mentala kicken på gymmet hederligt koffein.

 

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!