Muskler på Vita Duken – Recension av Generation Iron

Skriven av Christian L.

generation Iron Recension 6

Efter många om och men så har äntligen ”uppföljaren” till Pumping Iron funnit sin väg till oss på fitnesskolan. Är den så bra som vi hoppades den skulle vara?

Både ja och nej.

Först och främst måste man förstå vad Generation Iron har att leva upp till. Den är inte en regelrätt uppföljare då Pumping Iron fick en uppföljare redan 1985 i form av Pumping Iron II: The Women. Generation Iron är mer som en arvtagare och att vara arvtagare till en kultklassiker är inte lätt. Pumping Iron från 1977 var mer än en film och dess ”protagonist”, eller antagonist beroende på vem man hejade på, Arnold Schwarzenegger var mer än bara en kroppsbyggare med 6 Olympia titlar, vilket historien senare också kom till att visa. Pumping Iron öppnade dörrarna till en, innan dess, väldigt undanskymd värld och det vanliga samhället fick en inblick i byggarkulturen. I filmens huvudstory hade vi en smått arrogant österrikare med glimten i ögat och en fysik utan dess like som drog den ena överdrivna liknelsen efter den andra. Lägg till ett av filmhistoriens skönaste ledmotiv, dränk hela åbäket i 70-talets pastellfärgade positivitet och du har en film som startade en fitnessvåg som varar än idag. Frågan är om man ens kan kalla det en ”våg” fortfarande.

Gymbesök är idag lika vanligt som att ta en fika och vi har Pumping Iron att tacka för det.

generation Iron Recension 7

Så kan Generation Iron leva upp till sin anfader som agerade startskott
för en hel generation av kroppsbyggare som senare skulle sprida gymkulturen i varje folkhem och göra fitness till vad det är idag?

Nej, tyvärr. Men hur skulle den kunna göra det. Där finns inget att revolutionera längre. Byggarkulturen var en gång i tiden lite mystisk och ”spännande”. Tack vare internet så är ingenting längre speciellt mystiskt. Allt är en googling bort.

Men om man undviker att göra den naturliga jämförelsen med Pumping Iron så får man räkna Generation Iron som ett stabilt verk som levererar och ingen byggare eller fan bör bli besviken.

generation Iron Recension 2

Handling

Handling är lik Pumping Iron men denna gången får vi följa lite fler byggare på sin väg till Mr.Olympia. I filmen centrum står duellen mellan Kai Greene, underdogen, och Phil Heath, den regerande mästaren. Vi får också följa Branch Warren, Dennis Wolf, Ben Pakulski, Roelly Winklaar, Hidetada Yamagishi och även Victor Martinez vars väg till Mr.Olympia inte riktig blir vad han tänkt sig.

generation Iron Recension 1

Rivaliteten mellan Kai och Phil mjölkas inte direkt lika mycket som rivaliteten mellan Arnold och Lou vilket är lite ironiskt då rivaliteten mellan Arnold och Lou var praktiskt taget filmskaparnas egna påhitt medans rivaliteten mellan Phil och Kai är mycket verkligare. Intervjuer och lite snabba träningsklipp varvar varandra medans vi hoppar mellan de olika byggarna. Utöver Mr.Olympia och en sjukt ironiskt timad olycka fångad på film så händer inte så mycket mer i filmen. Det faktum att de valt att följa så många byggare och ge dem alla ungefär lika mycket tid gör att vi aldrig riktig får chansen att fördjupa oss i någon av dem. Vi får heller inte se speciellt mycket faktisk träning. Mest snabba sekvenser och övergångar medans Mickey Rourke’s röst föser ”storyn” vidare. Filmen som helhet hade nog tjänat en hel del på att droppa Dennis Wolf och Ben Pakulski till fördel för en djupare inblick i de andra byggarnas liv. Det blir mest intervjuer med intressanta övergångar emellan.

Filmen

Överlag så känns filmen som en mörkare och lite mer dyster version av Pumping Iron där man fick känslan av att Arnold och grabbarna mest hängde på gymmet och lattjade med kvinnoviktade vadpressar och dylikt. Generation Iron ger en verkligare bild.

Men samtidigt slås man av hur pass mer allvarlig filmens atmosfär är. Denna skillnad syns överallt i filmindustrin faktiskt. Ett bra exempel är Robin Hood från -91 och dess Reboot med Russell Crowe från 2010. Där är en enorm skillnad i atmosfären på filmerna. Den ena är en glad och glättig matinérulle där Kevin Costner droppar oneliners med glimten i ögat medans den nyare är en mörkare, smutsigare och råare action som sätter tonen direkt i filmen genom att ha ihjäl Kung Richard innan filmen knappt satt igång.

generation Iron Recension 4

Kanske är det attityden i vårt samhälle som ändrats. Kanske är det vi som blivit dystrare och våra olika former av medier endast är en återspegling av det faktum. Kanske fångar Generation Iron upp mer än bara vår tids byggarkultur utan också vår tids sinnesstämning i allmänhet. Hur som helst så sätter den i alla fall fingret på byggarvärlden idag och kommer likt Pumping Iron vara en historielektion för framtidens generationer av kroppsbyggare.

+

• Snyggt filmat.
  • De har valt intressanta byggare att följa.