Välkommen till Fitnesskolan.se!

Är du ute efter bygga upp din styrka och muskelmassa? Få en vältränad rippad kropp?

Då har du kommit till rätt plats!

Här på fitnesskolan.se hittar du artiklar, tips, guider och alla tänkbara verktyg du behöver för att lyckas med din träning och nå dina mål.

Om du vill garantera att du inte missar några godbitar så är vårt nyhetsbrev bästa tänkbara valet. Det håller dig uppdaterad om när vi släpper nya artiklar och är självklart helt gratis. Vi bjuder även på förhandstittar, tips, motivation och exklusiva erbjudanden bara för er prenumeranter. Allt du behöver göra är att fylla i din mail och trycka ”Skicka” sen är du prenumerant.

 

  • Mer än 100 000 besökare i månaden.
  • Över 43 000 fans på Facebook.

 

Vi siktar på att bli Sveriges bästa informationskälla för allt om styrketräning, kost och kosttillskott. Vårt mål är att ge dig verktygen du behöver för att nå dit du vill.

Så här tycker våra läsare:

 

kommentar 3 

kommentar 2

 

kommentar 1

 

test1test2

test3

Du kan följa oss på Instagram, Facebook, Google+ och Twitter. Eller om du vill försäkra dig om att få uppdateringar, direkt i din inkorg, bli prenumerant via E-post. Det är bara att skicka in din mailadress via rutan här under så är det klart. Varmt Välkommen!

 

 

22 Kommentarer Till “Om Fitnesskolan”

  1. Camilla Alsbäck skriver:

    Kul med ny inspiration

  2. Carola skriver:

    Grymt bra sida! :) Eldsjäl när det kommer till idrott- och näringslära och vet med mig att sålla bland all info och har
    surfat runt på en hel del andra ställen men tappar fort intresse pga av allt ”inbäddat säljsnack och div moralkakor”. Rakt och enkelt! Uppskattas mkt!

  3. lasseman skriver:

    Hej,detta verkar vara en riktigt bra sida med massor av kunskap och goda råd.Jag tycker att Jim Wendlers 5-3-1 program verkar intressant,men jag förstår inte riktigt när deload perioden börjar och slutar,fast det är väl förklarat. Skulle någon vilja förklara för mig.Tackar på förhand.
    Lasseman

    • Christian L. skriver:

      Deload-perioden är träningspass nr 13-16. Du får tänka på schemat som rullande.

      4 pass + 4 pass + 4 pass är tunga med sina respektive upplägg. följt av 4 pass med deload-vikter.

      Så de första 12 passen är tunga sen kommer 4 lätta pass som tillsammans då blir 16 pass eller en ”cykel”.

      Blev det klarare nu? Det är lite avancerat schema men relativt simpelt när man får kläm på det.

      Mvh
      Christian

  4. Loffe skriver:

    Hej!

    Verkar vara en intressant sida med bra information! Jag skulle dock gärna vilka veta vilka ni är som skriver och vad ni har för utb och bakgrund. Det känns mkt viktigt att sånt framgår.

    Mvh L

    • Loffe skriver:

      Nähepp, det var inget ni ville skylta med direkt.. lite som jag misstänkte faktiskt.

      • Christian L. skriver:

        Tjena Loffe, ursäkta sent svar.

        Nej, vi skyltar inte så värst. Det tog 3 år innan jag skrev ut mitt namn på artiklarna och då inte ens hela mitt efternamn. Är inte speciellt intresserad av att stå i det offentliga ljuset.

        Vad gäller utbildning så har jag en 3-årig gymnasieutbildning som fordonstekniker, den du ;)

        Skämt osidå, du eftersträvar någon sorts auktoritetsgrund att vila på men den är rätt överflödig då det finns referenslänkar i de flesta artiklar om avancerade ämne och den grundläggande informationen känns överflödig att på något sätt bekräfta.

        Vad gäller auktoritet o.s.v så är den helt ärligt inte värd så mycket idag med internet och allt. Webben är fyll till bredden med auktoriteter med fina titlar och flera av dem är rent ut sagt fulla av skit.

        För övrigt så börjar det luta åt att ta in frilansare till att skriva lite mer på sidan då jag börjar få ont om tid och de ska alla få egna profilsidor där du kan läsa om dem men tills dess får du helt enkelt förlita dig på att jag sköter min research inför artiklarna (eller läsa referenserna och bekräfta själv).

        Mvh

        Christian // Fitnesskolan

        • Loffe skriver:

          Ja precis auktoritetsgrund och tyvärr så är den tvärtom mkt viktig. Vem som helst kan läsa en studie/artikel men det finurliga i kråksången är att bedöma om artikeln/studiens kvalitet och hur dess resultat ska omvandlas i praktiken.

          Mvh

          • Christian L. skriver:

            En doktorstitel gör dig inte per automatik till en bra källa. Där är referenser i mina texter och antingen väljer du att själv kontrollera vad som är rätt och inte eller så väljer du att lita blint på folk baserat på deras titel.

            Mvh
            Christian

  5. Marcus skriver:

    Först och främst vill jag tacka för en fantastisk sida. Framförallt tycker jag att ni täckt de vanligaste träningsrutinerna och styrketräningskoncepten väl! Lättöverskådligt och tilltalande artiklar.

    Jag vill dock ge er en känga för otaliga fel på de och dem. Det kan tyckas fånigt, men det sticker ut i en sida som annars ger ett kanonintryck. Snälla be någon närstående språkfascist läsa igenom och åtgärda dessa!

    Mvh
    En dåre i mörker

    • Fitnesskolan skriver:

      Tack för berömmet och kritiken :) Vi ska ta och se över det när tid finns :)

      Mvh

  6. Bekim skriver:

    Hej. Jag tycker denna sidan är riktigt grym och kommer med många bra tips som jag ska använda mig av nu när jag ska försöka gå ner i vikt. Men jag har en fråga. Om man har opererat knät och inte kan köra benövningar just nu kan man ändå tappa fett och öka muskelmassan?

    Visste inte var jag skulle ställa frågan så det fick bli här.

    • Fitnesskolan skriver:

      Absolut kan du tappa fett, om du lyckas lägga på dig muskelmassa under tiden du går ner i vikt beror på en hel del faktorer bland annat gener så det är inte lika säkert.

      Vad gäller benen så får du helt enkelt finna dig i att dem kommer sacka efter i din utveckling med det tar du igen när knät läkt.

      Mvh

  7. Bo Gustafsson skriver:

    Hej. Tabellen, syrkestandard män är vär väl gjord för män i sin primetime.Själv fyller jag snart 59 år och kan knappast tro att tabellen gäller för mig. Det vore intresant om det fanns en tabell som också tog hänsyn till ålder.
    Mvh: Bosse

    • Fitnesskolan skriver:

      Även om styrkan är relativt bunden till mängden muskler (bland annat) så är det andra faktorer som även gör att styrkan sjunker med åldern (sjunker efter 50), men det är också väldigt individuellt. Att tabellen baserar på vikt bör iallafall göra den någorlunda användbar även om man är äldre.

      Något alternativ, en tabell för äldre, finns dock inte så vitt vi vet. Det hade också varit väldigt svårt rent praktiskt att göra en sådan tabell i och med att styrkan sjunker för med tiden och där hade behövts en tabell för varje 5-10 år för att den skulle stämma.

      Mvh

  8. Anton skriver:

    Hej! Grymt trevlig sida måste jag säga, förstår mig på det mesta, ni skriver bra och tydligt samtidigt som det blir roligt att läsa!
    Har alltid hållit igång med fotboll, gym osv.. Men det är först nu jag tagit gymmet seriöst och till en ny nivå. Ska köra en deff i vår för att se om man åstadkommit lite vett! hehe..

    ska i fortsättningen läsa eran sida väldigt ofta och ha koll på updates!

    GRYMT! // Anton :)

  9. Marie skriver:

    Bland den bästa sidan jag besökt!! Jag jobbar som PT och kostrådgivare och stöter på dessa frågor och funderingar dagligen. Ni har gjort det rent, enkelt, snyggt och utan allt ”lull”. Bra jobbat!

  10. Mia skriver:

    Bästa sidan jag besökt på evigheter!! Detta är min nya startsida. TACK!!

Skriv en Kommentar

Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!