Topp 10 – De Bästa Grönsakerna

Skriven av Christian L.

Topp 10 de basta gronsakerna top

Att Grönsaker är nyttiga ska väl ingen människa ha missat förhoppningsvis. Men likt allt annat så finns där sämre och bättre. Men just när det gäller grönsaker så är det inte det lättaste att dela in dem i bättre och sämre på grund av att en grönsak kan vara fylld till bredden med ett visst hälsosamt ämne men fattas ett annat samtidigt som en annan grönsak är proppfull med just det ämnet men tom på det första. Men vi tänkte ändå ge oss på att försöka få ihop en lista av riktigt bra grönsaker som förtjänar en plats i ditt kylskåp.

I sann opti-anda så tänker vi dyka ner i grönsaksdisken och plocka ur det bästa av det bästa. Eftersom det inte direkt går att ranka grönsaker som vi skrev innan så har den här listan ingen inbördes ordning även om vi skull vilja påpeka att om vi hade rangordnat dem så hade broccoli förmodligen hamnat överst.

Alla Näringsvärden är per 100 gram.

Broccoli

Denna lilla gröna klump är en av våra mest näringsrika grönsaker och om du inte äter den redan så föreslår vi att du börjar med det. Vitamin C, E, B3, B6, B9 och en mängd mineraler slåss om plats i det lilla gröna muskelknippet.

  • Kcal – 35
  • Protein – 3.5 g
  • Kolhydrater – 3.1 g
  • Fett – 0.3 g

Morot

Tyvärr så är den gamla myten om att morötter ger dig bättre syn falsk men det gör inte moroten mindre nyttig för det. Myten kommer fram att A-vitaminbrist kan påverka synen negativ och ett intag av A-vitaminfyllda morötter kan då återställa synförmågan.

  • Kcal – 44.3 g
  • Protein – 0.6 g
  • Kolhydrater – 8.7 g
  • Fett – 0.3 g

Spenat

Där kan väl knappast vara någon som läser ordet spenat på en sida om muskler och inte tänker på Karl-Alfred. Nu har tyvärr inte spenat riktigt den effekt på oss människor som på teknade figurer i sjömanshatt men spenat är trots det en väldigt vitaminrik grönsak med gott om A-vitamin, E-vitamin och viktiga antioxidanter som till exempel Lutein.

  • Kcal – 17.6
  • Protein – 1.9 g
  • Kolhydrater – 0.7 g
  • Fett – 0.5 g

Blomkål

Rik på Vitamin C, Vitamin B9 och fiber.

  • Kcal – 28
  • Protein – 1.6 g
  • Kolhydrater – 3.9 g
  • Fett – 0.2 g

Isbergssallat

Isbergsallat må inte vara kungen av grönsaker men den tar plats på den här listan tack vare dess flexibilitet. Snål på kalorier och kan fylla ut nästan vilken maträtt som helst tack vare dess neutrala smak. Utfyllnad är guld värt under de mörkaste av dietdagar.

  • Kcal – 15
  • Protein – 0.8 g
  • Kolhydrater – 2 g
  • Fett – 0 g

Gurka

Gurka får ta plats här av ungefär samma anledning som Isbergsallat. Relativt neutral i smaken och kalorisnål. Fungerar som utfyllnad i de flesta maträtter.

  • Kcal – 14
  • Protein – 0.8 g
  • Kolhydrater – 2.2 g
  • Fett – 0 g

Rucola

Rucola passar bäst som smaksättning tack vare dess kryddiga och rätt så kraftiga smak. Pröva att piffa upp riset eller potatisen med lite hackad rucola.

  • Kcal – 25
  • Protein – 2.6 g
  • Kolhydrater – 3.6 g
  • Fett – 0.6 g

Sparris

Rik på Vitamin B9, Vitamin C och antioxidanter.

  • Kcal – 26.7
  • Protein – 3.1 g
  • Kolhydrater – 2.4 g
  • Fett – 0.3 g

Lök

Förutom att lök är otrolig bra sätt att piffa upp en annars tråkigt dieträtt så innehåller löken också en mängd antioxidanter och proteiner, bland annat den viktiga antioxidanten quercetin.

  • Kcal – 29
  • Protein – 1.5 g
  • Kolhydrater – 4.1 g
  • Fett – 0 g

Selleri(Stjälk)

Där finns en myt om att selleri skulle innehålla så kallade ”Negativa Kalorier”, alltså att det skulle förbränna mer kalorier att smälta sellerin än vad du får i dig från själva grönsaken. Detta är såklart inte sant men sellerin är fortfarande en fiberrik liten stjälk som bör ha sin plats i ditt kylskåp.

  • Kcal – 13
  • Protein – 0.7 g
  • Kolhydrater – 1.5 g
  • Fett – 0.1 g

Slutord

Det är svårt att misslyckas när det gäller grönsaker, de är alla mer eller mindre nyttiga och kommer göra din kropp till en välsmord maskin. Så gå aldrig mer förbi grönsakshyllorna utan att plocka på dig lite godsaker.

Grönt är skönt vet ni väl!

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

2 Kommentarer Till “Topp 10 – De Bästa Grönsakerna”

  1. Roger skriver:

    De första låter bra men sedan kommer isbergsallad och gurka? I mean come on, de är utfyllnad och inte speciellt nyttiga alls. Iaf inte jämfört med tomater, paprika etc. Löken är proteinrik? 1,5g/100g? Vad baserar denna listan sig på egentligen och hur mycket tid gick åt att göra den? Tång, exemopelvis spirulina, från havet är ju det absolut mest nyttigaste man kan äta och ges bl a till astronauter…räknas det inte till grönsaker också?

  2. malin skriver:

    Bara goda saker! :) Men vad är de 10 sämsta då?

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!