Topp 5 – Misstagen nybörjare gör

Skriven av Christian L.

Tiden som nybörjare på gymmet är den mest givande tiden för en tränande individ. Efter ditt första år kommer dina ökningar trappas ner. Din kropp har då vant sig vid kontinuerlig ansträngning och slutar utvecklas i samma takt som innan. Veteranerna ändrar sina träningsscheman varannan vecka, varvar högreppare med svintunga styrkelyft och söker ständigt nya sätt att utvecklas på gymmet. Men den bistra sanningen är att du kommer aldrig göra sådana framsteg i din träning som du gör det första året. Så för att hjälpa er ta vara på den tiden kommer här en topp 5 lista på saker att undvika för att få ut så mycket som möjligt av ditt nybörjarår.

dålig teknik knäböj

Äter fel

Kosten som de säger är 80 procent, träningen är 20.

Som nybörjare kan en del genetiskt begåvade individer käka en undermålig kost och ändå göra imponerande framsteg. Andra måste sköta kosten lite grann för att få resultat. Men det flesta nybörjare skördar bra resultat deras första år på gymmet. Men eftersom de kroppsliga förutsättningarna du har det första året med största sannolikhet aldrig kommer tillbaka bör du ta till vara på tiden och göra allt för att optimera dina resultat.

Så se över kosten och se dina framgångar få en spark i rätt riktning

Tränar för mycket

Ni har alla förmodligen sett honom. Killen på gymmet som verkar vara där alla tider på dygnet, gör inget annat än tränar. Men han verkar aldrig växa.

Att träna 10 minuter om dagen är optimistiskt, att träna en timme är lagom och att träna över 2 timmar är att motarbeta sig själv. Din kropp behöver tid att återhämta sig mellan passen, tränar du för mycket och för länge så kommer din kropp inte vara redo till nästa pass och resultaten blir lidande. Skulle du råka ut för överträning på köpet så kommer du inte kunna träna på ett tag och tappa ännu mer av den dyrbara nybörjartiden.

Håll det till en timme, få 7-8 timmars sömn varje dag.

Dålig teknik/lyfter för tungt

Det kan vara frustrerande att stå framför spegeln på gymmet och curla 10 kilo mindre i hantlar än killen bredvid. Speciellet för yngre män som är fruktansvärt tävlingsinriktade. Men att slänga på några kilo extra pga machofaktorn kan göra mer skada än nytta. Speciellt i basövningar med tyngre vikten, där tekniken blir lidande för att man inte vill se svagare ut än killen innan/brevid/efter. Med dålig teknik ökar risken för skador, men även Kontakten med musklen du siktar på att anstränga. Att koncentrerat curla en lägre vikt, bygger mer massa än att svinga upp en tyngre vikt med hela kroppen som hjälp. Det säger sig själv att den muskel du använder mest kommer växa av övningen du gör.

Teknik=kontakt=resultat!

Tränar inte ben

”chickenlegs” kallas det ofta på andra sidan atlanten. Du vill inte stå framför spegeln om 2-3 år och se ut som ett palmträd. Ett hårt benpass bör ingå i varje träningsvecka. Det här behövs egentligen inte förklaras närmare. Varför träna halva kroppen och låta resten vara.

Litar för mycket på andra

Tack vare bland annat aftonbladet och Anna Skipper så är var och varannan person självutnämnd expert på kost och träning numera. Lyssna inte för mycket på vad alla andra säger utan ta reda på det själv. ”Google is your best friend”.

Läs på, sök dina svar själv och skapa dig en egen uppfattning om vad som stämmer och inte stämmer.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

3 Kommentarer Till “Topp 5 – Misstagen nybörjare gör”

  1. jocke skriver:

    Låter som sunt förnuft.strunta i vad andra tycker vi har alla varit nybörjare. På vårat gym hjälper vi varandra

  2. Kim skriver:

    Jag kan hålla med dig Malin, tyvärr satsar inte de renodlade gymmen på hälsocoacher som de borde göra kanske utan de ser lite ner på dem, har kompisar som är utbildade men de bli nbbade för det är inte viktigt. En tråkig inställning tyvärr. Gym borde ha minimum två tre hälsocoacher som hjälper folk att lägga kosten och träningen på deras nivå oavsett om du är nybörjare eller avancerade. När ska gymmen inse och ge sin medlemmar träning OCH kost istället för bara teäning??

  3. Malin skriver:

    Hm..visst är detta helt rätt…MEN,,när man kommer in på ett gym..med önskan o mål att träna o äta..VEM skall du fråga??? Inte alla gym har den kunskapen som krävs. Man får kolla hur ”biffarna” tränar, leta på nätet om maten…köra eget race…

    å jag kan säga att som nybörjare, vågar man sig inte fram till varken personal eller npgon Biff, för att säga: du jag vill bli nästa ägare till Luciapokalen, hjälper du mig?

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!