Fitnessmodellen och naturliga bodybuildern Tuan Tran snackar träning med Fitnesskolan.se

Skriven av Christian L.

tuan tran 3

Ålder – 32
Längd – 171,5 cm
Vikt – On:79-81kg Off:84-86kg

Hur började du med Bodybuilding?

På den tiden jobbade jag som personlig tränare och hade inte riktigt koll på hela bodybuilding-scenen. En vän till mig frågade om jag kunde hjälpa honom med träningen inför hans första tävling. Efter jag hjälpt honom genom sin tävlingsprepp så insåg jag att om jag inte ställer mig på scenen så kommer jag aldrig förstå vad det innebär att kroppsbygga på riktigt.

Vad är din filosofi när det gäller bulk?

-”Less is more”.

Mindre pass, mindre set och mindre reps. Mer återhämtning, mer sömn och mer mat. Varje timme du är vaken så förbrukar du energi, varje pass du tränar så förbrukar du energi och bryter ner kroppen. Om du tränar för ofta så kommer kroppen bara fokusera på återhämtning istället för uppbyggnad.

tuan tran 4

Hur ser ditt träningsschema ut?

Just nu så förbereder jag mig inför mitt första halvmaraton så mycket av min träning består av foam-rolling, rörlighetsövningar som enbenta knäböj och marklyft, sprint-drillar och mestadels kroppsviktsövningar som armhävningar, sit-ups, hängande benlyft, muscle-ups och pull-ups.

Jag kan ha till exempel 6,5 km att springa och 200 armhävningar att göra ett pass. Passet ska genomföras, tiden är oviktig.

När jag inte förbereder mig inför halvmaraton så ser min träning lite annorlunda ut. Jag tränar inte för att lägga på mig någon mer muskelmassa utan för att hålla mig deffad och hålla min vikt på bra nivå. Desto äldre jag blir desto svårare blir det att bränna kroppsfettet. Dessutom är jag en Mesomorf/Endomorf i kroppstyp.

tuan tran 6

Rutin:

Dessa pass är på tid.
Man ska försöka slå den gamla tiden.
Övningarna görs en och en.
Du får inte börja på nästa övning förrän alla reps är avklarade.

Pass A

  1. Enbent Höftlyft – Höger, 100 reps
  2. enbent Höftlyft – Vänster, 100 reps
  3. Quarter Mile (400meter) i 16 km/h
  4. 45 kg Kettlebell Sumo Marklyft – 50 reps
  5. Quarter Mile (400meter) i 16 km/h
  6. Skaters – 200 reps (100 per ben)
  7. Quarter Mile (400meter) i 16 km/h
  8. Liggande Cykelsparkar – 100 reps
  9. Quarter Mile (400meter) i 16 km/h
  10. Skriv ner tiden

Pass B

  1. Smala armhävningar (händerna ihop i triangelform) – 100 reps
  2. Quarter Mile (400meter) i 16 km/h
  3. 61 kg bänkpress – 100 reps
  4. Quarter Mile (400meter), skriv ner fart och tiden det tog att slutföra
  5. Dips med kroppsvikt – 100 reps
  6. Quarter Mile (400meter), skriv ner fart och tiden det tog att slutföra
  7. Pikar med fötterna på boll – 100 reps.
  8. Quarter Mile (400meter), skriv ner fart och tiden det tog att slutföra
  9. Skriv ner tiden

Pass C

  1. Ryggresningar – 100 reps
  2. Quarter Mile (400meter), skriv ner fart och tiden det tog att slutföra
  3. Pull-ups – 100 reps
  4. Quarter Mile (400meter), skriv ner fart och tiden det tog att slutföra
  5. Rodd med kroppsvikt, omvänt grepp – 100 reps
  6. Quarter Mile (400meter), skriv ner fart och tiden det tog att slutföra
  7. Sit-ups – 100 reps
  8. Quarter Mile (400meter), skriv ner fart och tiden det tog att slutföra
  9. Skriv ner tiden

tuan tran 5

Hur ser din diet ut när du bulkar?

75% ”Ren” nyttig kost, 25% tomma kalorier för att nå upp till mitt bestämda kaloriintag. Jag använder appen myfitnesspal som håller koll på allting åt mig. Så länge jag kommer upp i rätta siffrorna så är jag nöjd.

Vilken mat brukar fuska du med?

Stekt ris, pizza, coca cola och chocolate chip cookies brukar det bli när jag fuskar.

Vilka Kosttillskott använder du för tillfället?

Whey protein
Multivitamin
Omega 3
glukosamin, kondroitin med msm

tuan tran 7

Om du bara fick använda 5 övningar resten av ditt liv, vilka skulle de vara och varför?

  • Armhävningar
  • Pull-ups
  • Knäböj
  • Marklyft
  • Clean and Jerk

Snabbthet, styrka, uthållighet och hypertrofi. Dessa 5 skulle ge mig en komplett rutin ur alla synsätt och träna alla kroppsdelar som behövs.

tuan tran 2

Vilken muskelgrupp är din favorit?

Ben.

-“Only those who of strong mind and strong will are willing to not only endure but push beyond their current limit with it comes to making their legs stronger.”

Har du något favoritcitat?

Här kommer ett par:

-”Only the weak are cruel. Gentleness can onlu be expected from the strong.”

-”Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.”

Här är mitt:

-“Your action TODAY,
Detemines you success for TOMORROW,
Take action TODAY!”

tuan tran 8

Nämn några saker som du anser har gjort att du nått dit du är idag.

Supporten från min familj, vänner, klienter och fans. Min utbildning som hjälper mig ta rätt beslut och sålla igenom all broscience som förespråkas i dagens samhälle. Att ta råd från någon som dopar sig utan att ta samma droger kommer inte leda dig någonstans. Sist men inte minst så motiveras jag också av ”haters”.

-”If you got people hating, then you must be making an impact.”

Hur behåller du motivationen?

Allt eftersom jag utvecklas som fitnessproffs så riktar sig människor till mig för råd och vägledning. Det håller mig motiverad till att vara en förebild som människor verkligen ska vilja följa.

Vem är din största inspiration?

Mina föräldrar, familj, vänner, fans och min fru, Jane. Utan dem skulle jag inte vara den man jag är idag. Annars så inspireras jag av Bruce Lee och andra naturliga drogfria atleter som väljer en väg de kan vara stolta över.

tuan tran 1

Några sista råd till våra läsare?

Om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det. Vilka beslut du än tar här i livet, se till att du kan blicka tillbaka och var stolt över det. Hitta din passion och ge det allt du har.

Livet är dyrbart och kort så lev det till fullo.

Hemsida: trainerforce.net/TIhealthandfitness/plans.asp
Youtube: www.youtube.com/user/roughneckasian
Facebook: www.facebook.com/tuan.m.tran/about

Andra hemsidor:
simplyshredded.com/ripped-tuan-tran
rippedphysique.com/2011/07/tuan-tran-why-i-have-a-ripped-physique/
cutandjacked.com/CutAndJacked-Interview-Natural-Fitness-Athlete-Tuan-Tran

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!