Tvättbrädan – Myter, sanningar och lösningen

Skriven av Christian L.

tvättbräda man och kvinna

Där är nog få muskelgrupper som har en sådan status som magrutorna. En synlig tvättbräda är något av en ultimat indikation på att du är vältränad. Ett ordenligt sexpack är killars version av ”fast rumpa & tonade lår”. Men precis som med ”fast rumpa & tonade lår” så råder där mycket myter och halvsanningar om denna muskelgrupp. Något vi på fitnesskolan tänkte göra ändring på.

Vi börjar med myterna kring hur du får fram tvättbrädan.

Myter om magrutor #1
”Bästa sättet att få magrutor är med situps”

Där finns en mängd bättre övningar att göra än situps. Hängande benlyft, sittande benlyft och cable crunches för att nämna några.

Myter om magrutor #2
”Du måste skära ner på kolhydraterna”

Viktnedgång är och förblir en fråga om kaloribalans. Ligger du på underskott så går du ner i vikt. Ligger du på kaloriöverskott så går du upp i vikt. Du kan gå ner i vikt ätandes endast choklad. Kolhydrater har fått ett alldeles för dåligt rykte tack vara LCHF och liknande modedieter. Ska man träna hårt så behöver du riktigt bränsle till din kropp och kolhydrater är utan konkurrens, det bästa bränslet du kan få i dig.

Myter om magrutor #3
”Du måste köra massa cardio”

Du behöver inte röra dig från soffan för att gå ner i vikt, du måste däremot träna styrketräning för att behålla muskelmassan under en viktnedgång. Cardio är inte alls nödvändigt för att bränna bort fettet från magen. Kosten är det som väger tyngst.

Myter om magrutor #4
”Om du gör 300 situps om dagen kommer magrutorna fram”

Du kan göra 1500 situps om dagen, det kommer inte på egen hand ge dig synliga magrutor. Kosten, kosten och åter kosten är den viktigaste faktorn för att få fram rutorna.

Myter om magrutor #5
”Punktförbränning”

Detta hör lite ihop med att göra 300 situps om dagen. Du kan inte punktförbränna fett från magen. Fett tas från fettdepåer fördelat över hela din kropp. Oavsett träningsmetod.

Myter om magrutor #6
”Ju fler reps desto bättre”

Av någon konstig anledning så ser man magrutor som en annorlunda muskel i förhållande till resten av skelettmusklerna. Dem är precis som vilken muskel som helst, även om magmuskeln är tåligare. Du skulle väl inte få för dig att bygga bröst genom att köra 175 repetitioner med 5 kilo? Magen ska tränas tungt, precis som alla andra muskler.

Där har vi några av de vanligaste myterna om tvättbrädan.

magmuskler man och kvinna

Låt oss lista några sanningar istället.

Sanningen om magrutor #1
”Magrutor tar lång tid att bygga”

Den absolut tråkigaste sanningen om magrutor är att de är bevärliga att bygga upp. Men desto mer stolt kan du vara när du väl får fram ditt efterlängtade sexpack.

Sanningen om magrutor #2
”Alla magmuskler ser olika ut”

Okej, magrutor kanske inte är lika unika som fingeravtryck, men magrutorna på dig kan skilja sig avsevärt från de du ser i tidningar och på film. En del har ett stort mellanrum i mitten av magmuskeln och en del har inte det. Detta är inget man kan ändra på och man får helt enkelt se vad man har när man väl får fram rutorna.

Sanningen om magrutor #3
”Det är lättare för män”

Tyvärr tjejer, män har 2 faktorer som jobbar för deras fördel. Män lägger enklare på sig muskelmassa och magmuskeln är inget undantag. Sen har även män en naturligt lägre fettprocent än kvinnor.

Sanningen om magrutor #4
”Den största faktorn för synliga magrutor är din fettprocent”

Detta går inte att komma runt, vill du ha synliga magmuskler måste du komma ner till en viss fettprocent då dina rutor börjar synas. Cirka 14% kan du räkna med att du måste nå innan du börjar se resultatet av allt ditt slit.

Som ni ser så finns där tyvärr inga genvägar till den svårvunna tvättbrädan.

Lösningen

tvättbräda lösningen

Lösningen är ironiskt nog den kortaste delen av den här artikeln. Trots alla myter och halvsanningar så är receptet för magrutor väldigt enkelt. Träna magmuskeln precis som alla andra muskler, tungt med färre repetitioner (8-12).
Vill du rutorna ska synas så måste du komma ner i en tillräckligt låg fettprocent och det gör du genom att ligga på kaloriunderskott, få i dig mycket protein och träna hårt.

Vägen till en imponerande tvättbräda är okomplicerad, men det kräver hårt arbete och går inte på nolltid. Följer du dessa enkla riktlinjer så kommer rutorna fram.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

4 Kommentarer Till “Tvättbrädan – Myter, sanningar och lösningen”

  1. stella skriver:

    om man äter 3 st barer som har 27g kolhydrater per dag kan man lyckas att gå ner i vikt

    • Harald larsson skriver:

      Om du vill gå ner i vikt och må bra samtidigt så är det bästa att springa/gå under en längre tid 1,30-2,00 och ha låg puls (a1). göra det några gånger i veckan så kommer du att tappa vikt ganska lätt och tänk på äta bra mat

  2. Mikael skriver:

    Hej
    Det sägs ju att stress bygger det dåliga fettet innanför magmusklerna, stämmer det och hur tränar jag bäst bort det?
    Mvh
    Mikael

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!