Zyzz’s Träningsschema

Skriven av Christian L.

Zyzzs traningsschema

Aziz Shavershian. Zyzz. Älska eller hata honom, det är svårt att förneka hur pass stort intryck den unge ryskfödde australiensaren hann göra på kroppsbyggarvärlden innan han gick bort i en alldeles för tidig ålder.

 ”Live fast, die young”

Om ni rör er i gymkretsar och inte har levt under en sten de senaste åren så är chanserna goda att ni sett eller hört om Aziz Shavershian, mer känd som sitt internet-namn Zyzz.

Efter att ha postat en rad videor på youtube med början 2007 så fick Zyzz sakta men säkert ett följe av fans som växte sig större och större med tiden. Till slut nådde han status som internetkändis och står nu som inspirationskälla för en hel generation av nya gymråttor som strävar efter den estetiska kroppsbyggnad som Zyzz besatte.

En del tycker han var en glidare som tog livet med en klackspark, andra tycker han var en arrogant typ som inte förtjänar den kulstatus han uppnått. Vilket läger du än ställer dig i så kan man inte förneka hans enorma popularitet.

Men Aziz Shavershian’s resa tog slut lika snabbt som den började.

Den 5:e augusti 2011 i en bastu i bangkok, dog Aziz Shavershian av en hjärtattack, 22 år gammal. Obduktionen efteråt visade att Zyzz’s hade ett medfött hjärtfel som aldrig blivit upptäckt.

Aziz lämnade efter sig en enorm skara fans och en ny subkultur inom kroppsbyggarvärlden.

Schemat

Här har ni det, träningsschemat till ett av de kändaste ansiktena i modern byggar-tid.

Måndag – Bröst/biceps

  • Lutande Bänkpress – 4 set, 8-10 reps
  • Bänkpress – 3 set, 8-10 reps
  • Lutande Flyes – 3 set, 8-10 reps
  • Dips – 3 set, till failure
  • Stångcurls – 3 set, 8-10 reps
  • Preacher Curls – 3 set, 8-10 reps

Tisdag – Ben

  • Knäböj – 4 set, 8-10 reps
  • Utfall – 3 set, 8-10 reps
  • Benpress – 3 set, 8-10 reps
  • Benspark – 3 set, till failure
  • Lårcurl – 3 set, 8-10 reps
  • Valfri vadövning – 3 set, till failure

Onsdag – Rygg

  • Latsdrag – 3 set, 8-10 reps
  • Marklyft – 4 set, 8-10 reps
  • Stångrodd – 3 set, 8-10 reps
  • Hantelrodd – 3 set, 8-10 reps
  • Ryggresningar – 3 set, 8-10 reps

Torsdag – Axlar/triceps

  • Axelpress, alternerande mellan stång och hantlat varannan vecka – 4 set, 8-10 reps
  • Drag till hakan supersettat med hantellyft åt sidan – 3 set, 8-10 reps
  • Hantellyft framåt – 3 set, 8-10 reps
  • Omvända Flyes – 3 set, 8-10 reps
  • Bänkpress med smalt grepp – 3 set, 8-10 reps
  • Triceps Pushdown – 4 set, 8-10 reps
  • Skullcrushers – 3 set, 8-10 reps

Lördag – Helkropps

  • Marklyft – 3 set, 8-10 reps
  • Knäböj 3 set, 8-10 reps
  • Clean and Jerk(stöt) 3 set, 8-10 reps
  • Viktade Pull ups 3 set, 8-10 reps

Som ni ser är där inga direkta konstigheter. Grunderna är där. I princip ett hederligt splitschema med ett helkroppspass på lördagar.

Några ord från Zyzz sjäv

Zyzz’s tre favoritövningar:

“Deadlifts – This exercise will transform you body if done every week, correctly. Go hard and have fun with them.”

“Lateral Raises – This is an isolation exercise that I love.”

“Incline Dumbell Chest Press – I have always started my chest workouts with Incline dumbbells.”

Hans träningsfilosofi:

“It’s as much of a mind game as a physical one. You are battling against your body with every single rep, and in the end it’s your willpower and determination that are the ultimate deciders in whether or not you will achieve your goals, or fail and give up.”

“If you’re counting every single rep like its nothing, you aren’t training hard enough. When I deadlift, I don’t think “hey I’ll stop at 5 reps” I think, I’ll stop when my wrists won’t let me hold the damn bar. It’s all about pushing yourself. The human body wants to stay idle and does not want to change unless you force it to.”

Vi har förmodligen en hel del Zyzz-fans bland våra läsare och vi hoppas ni får nytta av den här artikeln.

“We’re all gonna make it, brah”

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

6 Kommentarer Till “Zyzz’s Träningsschema”

  1. anon skriver:

    för er som undrar om mage så är det precis som med nackmuskler man behöver inte träna dem enskild för att träna dem dem tränas alltså med automatik i vissa bas övningar jag har sjukt hård och ut stickande abs jag började att träna mycket mage nu gör jag de aldrig men aa börja någon stans. btw gör de som känns bäst för dig och inte zyzz eller någon annan bästa tipset på jorden trust me

  2. Jesper skriver:

    Underbart schema, kanske är något man ska byta till för att få ny variation i sin träning.
    Kan inte undgå att undra hur han fått sin mage utan att träna den under veckan? ;)

    • Max skriver:

      Precis vad jag undrade!
      Jag menar, detta schema måste han gjort efter att han fått sin mage!? Annars är det något som inte går ihop, visst han var deffad, men magen ser ut att vara riktigt tränad.

      Kanske någon från fitnesskolan som kan svara på det? :)

      • Fitnesskolan skriver:

        Det här schemat är taget från en intervju han gjorde med Simplyshredded.com och är schemat han använde vid den tidpunkten.

        Skulle tro han haft magövningar med tidigare.
        På andra hållet kan man säga att många tränar magen väldigt mycket mer än vad som behövs.

        mvh

        • Jakob skriver:

          Zyzz hade väl inte direkt mycket kroppsfett, och han åt väl knappast ”dålig mat” heller.
          Klart dem tittar fram då?

        • Jesper skriver:

          Han fick en fråga på ett forum om hur han tränade sin mage. Han sa att han aldrig gör situps eller liknande, han menade att han fick all magträning från marklyft och squats etc.

Skriv en Kommentar

Hitta oss på Facebook
Annons
Annons
  • Träna hårt, ät rätt och lev livet till fullo!